Logosol AB

Solosågen inspirerade till unik solfångare Sökes: platta tak i Spanien

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 17:01 CEST

Solfångaren Solar8, som omvandlar solens strålar till både el och värme, har vuxit fram ur Solosågen. Släktskapet ligger i konstruktionen. Solfångarna levereras i platta paket, monteras på plats och är så lätta och smidiga att de utan problem kan flyttas av två personer. Idag finns två demonstrationsanläggningar i Sverige, och förfrågningar från hela världen.

- Vi har dock valt att fokusera på Spanien, som är den intressantaste marknaden för oss. Nu efterlyser vi kontakter med spanska fastighetsägare som har behov av både el och värme. Det ska helst vara större byggnader med platta tak som planerar solvärmeinstallationer, säger Joakim Byström, som gärna tar in tips och förslag på intressanta installatörer.

Joakim Byström jobbar fortfarande kvar i familjeföretaget Logosol som styrelseordförande. Nästa år är det 20 år sedan pappa Bengt-Olov uppfann Solosågen och startade Logosol. Vi önskar lycka till och hoppas att Solar 8 kan bli samma framgångssaga.