Solana AB

Solprofil kandidat till Årets Företagare i Sverige

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 12:21 CEST

Solanas grundare, ägare och vd Jean Nörgaard har utsetts till Årets Företagare i Motala. Bakom utmärkelsen står organisationen Företagarna som i sin motivering framhåller att Jean är en god förebild och ambassadör för företagare.
- Lika hedrande som överraskande, säger Jean Nörgaard själv som tack vare utmärkelsen kandiderar Årets Företagare i Sverige.

Årets Företagare har delats ut i över 20 år på både lokal och regional nivå. Sedan två år tillbaka koras också Årets Företagare i Sverige.

Företagarna är en riksomfattande organisation med cirka 55 000 direktanslutna företagare som medlemmar i 21 regioner och omfattar över 300 lokala föreningar och 13 olika branschförbund. Företagarnas ordförande är förre SAS-chefen Jan Carlzon.

Utmärkelsen Årets Företagare är ett samarbete mellan Företagarna och cirka 225 av landets kommuner. Årets Företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare.

"Duktiga företagare bidrar genom sina idéer och sitt arbete till att samhället utvecklas", skriver Företagarna på sin hemsida.

Motiveringen till valet av Årets Företagare i Motala 2009:
"Entreprenören Jean Nörgaard är pionjär i solariebranschen och har utvecklat Solanakoncernen med stor framgång. Genom sitt goda ledarskap, ordningssinne och omdömesfulla företagande har Jean klarat både med- och motgångar i en utsatt bransch. Med sitt engagemang för Motala och dess näringsliv är Jean Nörgaard en god förebild och ambassadör för företagare."

- Jag är självklart glad för egen del, men framför allt mest nöjd med att den bransch som jag trott så starkt på i närmare 30 år samtidigt får ett ordentligt erkännande, säger Jean Nörgaard

För mer information, kontakta Annelie Hjelte, Solana AB

Företagarnas kriterier för att kunna bli nominerad:
Årets Företagare ska

• äga företaget
  • aktivt driva företaget
  • ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning
  • genom gott ledarskap, vara en god förebild och ambassadör för företagare
  • visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras
  • ha god lönsamhet
  • inte ha några betalningsanmärkningar