Absolicon

Solvärme blir el med svensk teknik

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 09:11 CEST

EU har beviljat 8 miljoner kronor till ett pilotprojekt som ska omvandla solvärme till el. Det 2‐åriga projektet leds av ett grekiskt universitet och det europeiska centret för koncentrerad solenergi i spanska Almeriea. Tekniken kommer från Sverige.

– Vi ser fram emot att samarbeta med forskningspartners i andra länder och vi är naturligtvis stolta över att vår teknik har valts ut i det här projektet, säger Joakim Byström, vd vid Härnösandsföretaget Absolicon.

Det blir första gången som solceller kombineras med elproduktion via en ORC‐turbin. Genom att omvandla värmen från solfångaren till el kan Absolicons teknik användas i stora fält och inte bara där värmen används till varmvatten eller i industrier. Solljuset koncentreras och elproduktionen sker dels från solceller och dels genom överhettat köldmedium som driver en turbin och en generator. Elen matas sedan in på elnätet.

– Vi har spetskompetens inom området koncentrerad solenergi och ser fram emot att skapa nya möjligheter för den här lovande tekniken, säger Olle Olsson, forskningsingenjör på Stiftelsen för Forskning om Koncentrerad Solenergi, som är den svenska samarbetspartnern i EU‐projektet.

Kontakt: 070‐5850059, Joakim Byström

Mer information på projektets hemsida: http://cpvrankine.aua.gr/

Genom att koncentrera solens strålar kan Absolicon Solar Concentrator AB unika solfångare generera både el och värme samtidigt. Det svenska företaget är världsledande inom sin bransch och installerar solenergisystem i hela världen. De mångfalt prisbelönta solfångarna följer solen under dagen och kan förse större byggnader, industrier och fjärrvärmenät med en stor andel av energibehovet.

Presskontakt: Joakim Byström, 070-5850059