MINT AB

SOM EN ZORRO tävlar i Nordisk Panorama

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 12:59 CEST

Malmöbaserade produktionsbolaget MINTs novellfilm SOM EN ZORRO är uttagen att tävla i Nordisk Panorama. Festivalen hålls i Oulu, Finland, 21-26 september 2012 och är en av nordens viktigaste festivaler för kort- och dokumentärfilm. SOM EN ZORRO tävlar i kategorin Nordic Short Film.

SOM EN ZORRO tog tidigare i år hem både juryns och publikens novellfilmspris på Göteborgs Internationella Film Festival. Filmen visades i SVT sommaren 2012. Filmens manusförfattare och regissör Linda-Maria Birbeck är etablerad stillbildsfotograf och med SOM EN ZORRO har hon gjort en debutfilm som går rakt in i hjärtat. Linda-Maria Birbeck kommer att finnas på plats i Oulu under årets Nordisk Panorama.

Om filmen: Zorro och Kevin är värsta dreamteam. Svikna av vuxenvärlden tyr det sig till varandra och trots sina totalt olika förutsättningar blir de varandras stöd och jämnlikar. SOM EN ZORRO skildrar barns utsatthet och handlar om att överleva. Men framför allt är det en historia om vänskap och mod som visar att faktiskt allt är möjligt.

Manus och regi: Linda-Maria Birbeck  Foto: Klas Karterud

Producent: MINT AB, Helene Mohlin och Leif Mohlin

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=iCvolV5eUNY&feature=player_embedded

Nordisk Panorama: www.nordiskpanorama.com

För mer information, intervjuer samt pressbilder kontakta:

Helene Mohlin

helene.mohlin@mint-ab.se

+46(0)708 16 05 19

www.mint-ab.se

MINT är ett produktionsbolag i Malmö som utvecklar och producerar tv, film, events och böcker.

www.mint-ab.se