Teateri

Som glöd under snö är tillbaka i Jönköping

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 15:01 CET

Som glöd under snö av Robert Jelinek spelas från och med nästa vecka fram till i januari för högstadieklasser i Jönköping med professionella jönköpingsgruppen Teateri. Uppsättningen kommer därmed att nå 200 spelade föreställningar sedan premiären hösten 2008.

Som glöd under snö är inspirerad av en verklig händelse. Pjäsen skildrar ett explosivt möte mellan offer och gärningsman. Ett år efter misshandeln träffar gärningsmannen Per-Erik "Peppo" (Tomas Magnusson) sitt offer, läkarstudenten Lukas (Christian Arin), i ett besöksrum i fängelset. De båda kastas mellan hopp, förtvivlan, rädsla, aggressivitet, sorg och skratt. Vad driver fram det vi kallar oprovocerat våld? Kan de båda nå försoning trots fördomar, olika syn på samhället, brist på kommunikation och förtroende?

Pjäsen hade premiär på Kungsängsskolan i Jönköping den 22 augusti 2008.
I det närmaste spelas den enligt:

29/11: Prolympia, Huskvarnavägen 40, Jönköping.
Föreställningar kl. 10.00 och 11.15.

30/11: Flahultsskolan, Vallgatan 1, Norrahammar.
Föreställningar kl. 10.00 och 11.15.

10/12: Ribbaskolan, Gärdesvägen 21, Gränna.
Föreställningar kl. 10.00 och 11.15.

13/12: Stadsgårdsskolan, Råslätts Centrum, Jönköping.

Forts. i januari 2011.

Aktuell pjäs
Robert Jelineks dramatiska text är alltjämt aktuell. Från och med 2008 ska varje kommun erbjuda brottsofferkonfrontation eller s.k. medling. Ämnet behandlades nyligen i en TV-serie i SVT. Varje år utsätts omkring 90 000 ungdomar mellan 15 och 17 år för våld, enligt kriminologen Jerzy Sarnecki (SvD 090202).

Teateri står för teaterupplevelsen - Se texten står för pedagogik
Pjäsen har fått ett mycket gott mottagande. På ett antal skolor har elever valt att se om pjäsen, som berör. Det är Teateris övertygelse att högstadie- och gymnasieelever behöver stark och spännande dramatik för att engagera. Tillsammans med pedagogikföretaget Se Texten! tar Teateri fram ett studiematerial som kombineras med pjäsen. Någon vecka före föreställningen får eleverna ett brev från teatern som introduktion och inbjudan.

Medverkande
I rollerna som Per-Erik "Peppo" och Lukas agerade vid premiären Emil Forselius och Christian Arin. Emil Forselius har sedan ersatts av Tomas Magnusson. Maja Salomonsson regisserade originaluppsättningen. Hon är från Kalmar och har i flera år drivit den fria teatergruppen Dramalabbet och är medlem av humorgruppen Rostock. Hon har arbetat på Sveriges Radio P3 och bland annat medverkat i humorprogrammen Meningen med allt och Hej Domstol.

För musik i föreställningen svarar John Sandin.
Tekniker är Jonas Gustafsson.
Producent Jan Dzedins.

Uppsättningen producerades av Teateri, i samarbete med Smålands Musik och Teater, Kultur Jönköpings Kommun, Landstinget i Jönköping och Folkuniversitetet.

Läs mer på www.teateri.se

För reportage kontakta Jan Dzedins 070 867 11 05.

Observera att vi inte kan tillåta fotografering under abonnerad föreställning för att inte störa koncentrationen, publikens upplevelse och kvaliteten på föreställningen. Vi tar gärna emot fotograf i anslutning till föreställningen efter överenskommelse.

Teateri - i världen, i historien, i livet, i människan
Professionell teater för barn, ungdom och unga vuxna - i Jönköping sedan 1997.

www.teateri.se