Soft n' Chill

Sommarens bästa kläder - med ekofeeling!

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2011 21:30 CEST

Det bästa till sommaren är såklart ekologiskt! Ekologiska schyssta t-shirts till exempel. Ett absolut måste till sommaren. Som skydd för solen eller för svalka varma sommarkvällar. Hos Soft n’ Chill hittar du ekokläder till hela familjen – mamma, pappa och barnen – stora som små. Du kan till och med designa dem med egen text för den perfekta tröjan. Du kan bli cool, söt eller bara enkel, ja precis som du önskar. Du kan få en tröja med DITT budskap. Coolt!

Dessutom kan du mejla oss och fråga om vi kan ta fram en t-shirt med ett specifikt tryck som just du önskar. Vi hjälper så gärna våra kunder för vi vet hur viktigt det är med rätt signaler. Vänligen notera att vi själv inte tillverkar trycken utan dessa hämtar vi från vår leverantör men vi gör förstås vårt yttersta för att hitta något tryck som du tycker om.

Härliga budskap som Someday I’ll be your boss på lillen kan faktiskt få en att tänka på framtiden eller kanske snarare på hur vi lever idag och hur detta påverkar vår framtid och definitivt barnens framtid. En ursöt mössa för den nyfödde med texten Born in 2011 blir i framtiden en kultförklaring till året 2011. Texten Jag är en grön böna signalerar faktiskt två budskap. Eller vad sägs om en elefant på cykel med budskapet You must be the change you wish to see in the world. En huvtröja kan vara skön att dra på när vindarna tilltar. Ett budskap vi tycker om är Less work More life eller också en cool örn

Fler underbara designade kläder hittar du i vår butik och glöm inte att höra av dig om du har någon fråga - softnchill@live.se

Vi älskar ekologiskt material och vi strävar alltid efter att använda sådant i så stor utsträckning som möjligt. Just därför har vi valt märken som American Apparel, Continental Clothing och Earth Positive. Mjukt, skönt och hållbart är oslagbart!

American Apparel - Deras färger är certifierade av Global Organic Textile Standards (GOTS) och kläderna är tillverkade av 100% USDA certifierad bomull. De använder allt överblivet klipp från tillverkning till att göra accessoarer som hårsnuddar, hårband och flugor. Och istället för att kasta tomma trådrullar, innerrullar som papper kommer på och cardborrband så donerar de dessa till skolor och organisationer som gör exempelvis gör konst av detta. De använder också solpaneler för förnyelsebar el på sin fabrik. Några andra initiative är att låna ut cyklar till anställda och att ge dem rabatt på kollektivtrafik.

Continental Clothing - I januari 2008 blev Continental Clothing Co första märket i världen för att beräkna klimatpåverkan och använda Carbon Reduction-etiketter på sina textilprodukter. Continental Clothing Co är licensierade av Soil Association och Control Union, att leverera fullt certifierade ekologiska produkter i enlighet med Global Organic Textile Standard. Alltså certifierade av GOTS och Soil Association. För att säkerställa att Continental Clothing inte bidrar till den sociala orättvisa som ofta ses i tillverkningsindustrin, allmänt känd som sweatshop-arbetskraft, har de tydliggjort sin produktionskedja - tillverkning och leverans med oberoende granskningar av den ideella icke-statliga organisationen "Fair Wear Foundation" . Fair Wear Foundation (FWF) arbetar för att förbättra arbetsvillkoren inom klädindustrin. FWF Regleras av följande organisationer:

• Modint (business association for manufacturers and distributors of fashion, interior design, carpets and textiles
  • CBW-MITEX (business association for retailers of interior design, fashion, shoes and sportswear
  • FNV Bondgenoten (federation of trade unions - service industry
  • CNV Dienstenbond (Christian trade union - service industry
  • Clean clothes Campaign

Tillsammans med Ethical Trading Initiative, Fair Labor Association, Social Accountability International, the Workers Rights Consortium och Clean Clothes Campaign, deltog FWF i det gemensamma initiativet Initiative for Corporate Accountability and Workers’ Rights.

EarthPositive - Är tillverkade med hjälp av förnybar energi, framställd från vind- och solkraft. Kläderna är klimatneutrala och är ekologiskt och etiskt tillverkade. Det har beräknats att en enda EarthPositive T-shirt sparar cirka 7 kg CO2, medan en munkjacka sparar upp till 28 kg av växthusgaser. 90% minskade koldioxidutsläpp (CO2e) i enlighet med BSI PAS2050 och certifierade av Carbon Trust.