Piratförlaget

Sommarens läsning är Tre sekunder

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 09:24 CEST

Det prisbelönta författarparet Roslund & Hellströms har hyllats av såväl läsare som kritiker - Odjuret vann Glasnyckeln för bästa kriminalroman.
Box 21, Edward Finnigans upprättelse och Flickan under gatan har alla blivit belönade med Platinapocket.
Den 20 maj utkommer deras nya roman Tre sekunder.

Anders Roslund tvekar inte när han säger att den kommande boken är den bästa som författarduon skrivit:

- Tre sekunder känns som summan av våra tidigare böcker. Språk, dramaturgi, karaktärer. Tre sekunder är längre och har tagit längre tid att skriva, men skrivprocessen går bättre för varje bok. Börge och jag har bett varandra dra år helvete så många gånger nu att det inte behövs längre.

Roslund & Hellströms kriminalromaner är i skrivande stund översatta till sjutton språk och säljs i ett femtiotal länder. Det senaste landet för författarduon att sätta sin flagga i är USA där det anrika förlaget Farrar, Straus & Giroux ska ge ut dem.

Tre sekunder finns även utgiven som ljudbok i uppläsning av Peter Andersson.

För mer information kontakta:

Annika Legàth Production AB
Rörstrandsgatan 12
SE-113 40 Stockholm, Sweden
tel +46 (0) 8 33 22 60
mobile + 46 (0) 733 68 06 46
mail: annika@legath.se

Piratförlaget utger främst skönlitteratur, i första hand av svenska författare men också från övriga nordiska länder. Förlagets idé är att ge författarna större inflytande och bättre ekonomiska villkor.

Genom att kombinera professionell förlagsverksamhet med nyskapande idéer ska vi vara ett av Sveriges största, oberoende skönlitterära förlag med god avkastning på lång sikt.

Piratförlaget startade 1999 och under år 2000 gav vi ut våra första böcker.
Piratförlaget ersätter sina författare bättre än andra förlag. Istället för det gängse royaltysystemet använder vi oss av hälften var-principen, dvs när kostnader för produktion, marknadsföring och distribution dragits av delar förlaget och författaren lika på alla intäkter (i de fall då sedvanlig royalty är mer gynnsamt för författaren tillämpas sådan). Piratförlaget ägs av journalisterna och författarna Jan Guillou och Liza Marklund tillsammans med bokförläggaren Ann-Marie Skarp.