Hushållningssällskapet

Sommarens råvaror

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 15:02 CEST

Sommarens råvaror

På sommaren kan vi kosta på oss att äta mycket frukt och grönt! Och äntligen får vi njuta av färskpotatis! Knippgrönsaker, mjäll vitkål, bladgrönsaker, tomater i olika färger och löksorter finns det gott om. Både odlade och vilda bär finns att få tag på i affären eller i den egna trädgården, och grillen kommer fram allt som oftast.

Sommarmatlagningen ska vara enkel och praktisk. Gärna mat som fungerar såväl inomhus som utomhus, på semester eller på utflykt. Sommaren är verkligen plockmatens tid och en tid då vi vill umgås med vänner och familj - ”Allt-i-ett-mat” eller kall mat passar extra bra.

Packa picknick-korgen och ge er ut för att upptäcka naturen! Tänk på att kyla maten ordentligt och ta med rejält med dricka på cykelturen. Både små och stora behöver mer vätska på sommaren.

På vår hemsida hittar du recept och inköpslistor till sex av sommarens veckor. Gå igenom dem vecka för vecka, och börja sedan om igen med dina favoriter.

Ha det skönt i solen!

Kunskap för landets framtid

Hushållningssällskapen är en fristående medlemsbaserad kunskapsorganisation som arbetar för ett utvecklat företagande på landsbygden och en god livskvalitet i stad och land.

Våra konsulter erbjuder rådgivning och utbildning till konsumenter, företag och organisationer. Vi vill även främja företagande genom våra landsbygdsutvecklare.

Vi verkar inom växtodling, lantbruk, landsbygd, kost och hälsa, miljö och kulturmiljö.

För mer information gå till http://www.hushallningssallskapet.se