NEWDAY/Nuday AB

Sommarens rockband hyllas i nytt spel

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2012 01:14 CEST

JUNI 2012, STOCKHOLM. Den 11 juni kommer spelet som räddar alla svenska hårdrockares sommar, Rock Science Festival. Spelet är gjort för semestern: i bilen, på gräset, i sommarstugan och på festivalen. Rock Science Festival är en hyllning till de rockband som turnerar i Sverige sommaren 2012. Band som Mötley Crue, In Flames, Slayer, Mastodon, Soundgarden och Motörhead står sida vid sida med Danko Jones, Raubtier, Killing Joke och Autopsy. Och många fler. Med spelet i bagaget är man förberedd på de bästa konsertupplevelserna.

Sommar året runt
“Sommaren är höjdpunkten i en rockers liv” säger David Johansson, en av personerna bakom spelet. “Hela året ser man fram emot sommarens spelningar. De varma månaderna betyder för en Svensson jordgubbar, hängmatta och sandstrand, men för en rocker handlar det om festivaler, öltält och hänga med gamla polare. Med Rock Science Festival så är det sommar året runt.”

Spelet bygger på tre grundstenar: det är enkelt, snabbspelat och spännande. Det baseras på det storsäljande Rock Science-brädspelet från i julas, men har helt nya regler för betting. Medföljande spelmarker ger en vink om att det är rockpoker som gäller. Alla frågor har också tre svårighetsgrader vilket innebär att nybörjaren kan ge rocknörden en fair fight.

Möt de tyngsta rockstjärnorna
“Rock Science skapades som en hyllning till rocken” säger Sven Folkesson som är med i Rock Science-gänget. “Från början har vi involverat rockstjärnor för att få det 100 % rätt. Som vi brukar säga, vi låter rockers möta de tyngsta rockstjärnorna, minnas låtarna och höra de vildaste historierna, från Black Sabbath till In Flames”.

Med 800 frågor skrivna av rockers räcker det till många spelomgångar. Spelet innehåller allt du behöver för att utmana polarna och familjen: frågekort, spelmarker, tärning och regelbok. Både formatet och priset är lättillgängligt för en bred publik. “Mer rock åt folket” som David Johansson uttrycker det.

Om Rock Science
Brädspelet Rock Science släpptes av svenska Nuday AB i december 2011. Spelet har tagit världen med storm. Fans, rockstjärnor och kritiker är eniga i sina hyllningar. “Världens bästa och viktigaste spel” säger Metallsvenskan och “jävligt kul” enligt Nicke Andersson (Imperial State Electric, fd. The Hellacopters och Entombed). “Riktigt roligt” tycker Aftonbladet som även ger spelet fyra plus.

Rock Science är århundradets rockspel med 2500 frågor om band och artister från tidig klassisk rock till modern metal. Perfekt för förfesten eller en hårdpackad helkväll.

PRESSKONTAKT
För mer information, följ länkarna nedan eller kontakta pressansvarige:

Sebastian Paez
Email: lab@rockscience.tv