Hotell- och Restaurangfacket, HRF

Sommarjobbande ungdomar inom hotell- och restaurangbranschen söker mer fackligt stöd än tidigare

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2004 10:41 CEST

Under flera års tid har LO gett sommarjobbande ungdomar stöd och hjälp när det gäller rättigheter och anställningsförhållanden på arbetsmarknaden. När sommarjobbstelefonen (020-56 00 56) varit öppen några veckor står det klart att ungdomar som arbetar inom hotell- och restaurangbranschen söker mer stöd och hjälp än tidigare.

Hotell- och resturangbranschen har alltid varit en inkörsport för många unga, en övergång mellan skola och arbetsliv.

- Ofta är det unga människors första kontakt med arbetsmarknaden. Det säger sig själv att första mötet är viktigt och avgörande för unga människors uppfattning av arbetsmarknaden, säger Hotell och Restaurang Fackets förbundsordförande Birgitta Kihlberg.

Under 2002 kom det sammanlagt 436 samtal till sommarjourstelefonen som berörde Hotell- och Restaurang Fackets område. (Siffror för 2003 saknas.) I år har det redan kommit in närmare 300 samtal som rör samma arbetsområde.

Det finns två svar på varför samtalen ökat.

- Närmast ligger att anta att problemen för de sommarjobbande ungdomarna ökat, säger Birgitta Kihlberg. Vi vet också att problemen ökar under regniga somrar. Då det inte finns några gäster på till exempel kaféer och uteserveringar får ungdomarna gå hem utan lön.På så sätt blir de unga lurade genom vädrets utslag och får tråkiga erfarenheter från arbetsmarknaden.

En annan förklaring kan vara att fler ungdomar än tidigare vet om att jourtelefonen finns.

- Men med tanke på att telefonen funnits i tio år är det en mer tveksam förklaring, menar Birgitta Kihlberg.

För ytterligare information:
Birgitta Kihlberg. förbundsordförande, 070-894 51 52
LOs jourtelefon: Johan Ingelskog, LOs ungdomsombudsman, 070-587 27 69

Hotell och Restaurang Facket organiserar anställda inom bl a hotell-, restaurang,- och turistnäringen. HRF har ca 60 000 medlemmar.