Stockholms Barnidrottsförening

Sommarläger på Södermalm med Multisport, Dans eller Parkourinriktning

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2016 21:31 CEST

Stockholms Barnidrottsförening erbjuder sommarläger med olika inriktningar för barn 6-13 år. Barnen kan välja Multisport, Dans eller Parkour.

Mellan den 13 juni och 8 juli erbjuder Stockholms Barnidrottsföreningen dagkollo för barn som vill prova olika idrotter eller inrikta sig på dans eller parkour.

Tanken med sommarlägret är att ge barnen en chans att prova på andra idrotter än de kanske vanligtvis gör, samt locka de barn som inte idrottar att kanske börja med något. Lägret pågår mellan 09:00 - 16:00 med samlingsplats vid Skanstullshallen. All mat och utrustning ingår så föräldrarna behöver inte tänka på något annat än att ta med sig barnen.

Förutom att idrotta kommer fokus ligga på att ha kul och träffa nya vänner, kanske är det därför det har blivit så populärt att lägret har utökats med en fjärde vecka för att få plats med alla barn. I skrivande stund är över 400 barn anmälda.

Anmälan till sommarlägret görs på: http://stockholmsbif.se/anmalan/sportcamp/sportcamp.php

Fakta om Parkour

Parkour har blivit en alltmer populär träningsform och går ut på att ta sig från punkt A till B på ett så snabbt, smidigt och kontrollerat sätt som möjligt. I träningen ingår en mängd olika tekniker för att ta sig över hinder på vägen så som hopp och rullningar. Parkour har sina grunder från 80-talets Paris och har tagit inspiration från en rad olika träningsformer. Den innehåller inga tävlingsmoment, utan ses som ett sätt att hitta vägar och lösningar förbi hinder med hjälp av kroppen.

Vi tror att fysisk aktivitet under barndomen har positiva effekter på barnens koncentration- och inlärningsförmåga, deras tillväxt, samt deras hälsa genom ökad självuppfattning och självkänsla!
/Stockholms Barnidrottsförening