Pixbo Wallenstam Innebandy

Sommarlägret Star Camp växer med över 25 %

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2011 22:23 CEST

Pixbo Wallenstams innebandyläger för ungdomar startar lördagen den 18 juni. Under lägrets fyra veckor kommer 630 deltagare mellan 10-17 år, 25 % fler än föregående år, från elva länder att gästa Göteborg och Mölnlycke.

Star Camp genomförs för tolfte gången. Projektledaren Patrik Nyqvist har funnits med sedan starten 2000:

- Star Camp är det perfekta sommarcampet för alla ungdomar som vill åka på ett seriöst och välarrangerat innebandyläger. Det blir en lustfylld sommarvecka med mycket mer än innebandy på schemat. Förutom utbyten med lägrets alla internationella deltagare är en populär aktivitet under veckan annars utflykten till Liseberg. Det absolut bästa med lägret är våra ledare, de får år efter år får högsta betyg i deltagarnas utvärderingar.

Även om lägret innehåller mycket mer än innebandy på schemat har arrangören denna sommar utvecklat de innebandymässiga delarna ytterligare. Nyqvist berättar vidare:

- Pixbo Wallenstams nya herrtränare, David Jansson, har inför årets läger utformat ett nytt övningsmateriel som alla ledare kommer att använda under veckans träningspass. David kommer också, tillsammans med årets tränare inom svensk innebandy på damsidan, Joacim Bernvid, att medverka på lägret och föreläsa om bland annat taktik och spelsystem.

Sedan tidigare arbetar Star Camp med organisationen Friends i syfte att försöka säkerställa en så trygg lägermiljö som möjligt för deltagarna.

- Alla ledare utbildas av Friends om hur man kan förebygga diskriminering och andra kränkningar såsom mobbning. Detta värdegrundsarbete, i kombination med fair-play, är viktiga ingredienser för att alla ska trivas och för att vi ska ha ett positivt klimat under lägret, avslutar Nyqvist.

Fakta Star Camp 2011:
För pojkar och flickor 10-17 år
Arrangeras för tolfte året i rad
Totalt antal deltagare: ca 630 st.
Deltagarnationer: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Lettland, Tyskland, Tjeckien, Spanien, Schweiz, Ungern och Ryssland
Deltagare utanför EU: 146 st. (Ryssland 8, Norge 125, Schweiz 13)
Webb: http://www.starcamp.se

Lägerveckor:
1. Lördag 18 juni - torsdag 23 juni
2. Söndag 26 juni - fredag 1 juli
3. Söndag 3 juli - fredag 8 juli
4. Söndag 10 juli - fredag 15 juli

Kommentarer:
Patrik Nyqvist, projektledare Star Camp, tfn 0706-30 05 90
Magnus Nilsson, ordförande Pixbo Wallenstam Innebandy, tfn 0733-25 43 01

Pixbo Wallenstam Innebandy bildades 1981 och deltar med sina dam- och herrlag sedan många år i innebandyns högsta serier med framgångsrika resultat. Föreningen bedriver även en omfattande ungdomsverksamhet med över 850 medlemmar och 40 seriespelande lag med bas i Mölnlycke, Härryda kommun.