Urban Tribes

Sommarträningstips från Running Sweden

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 16:13 CEST

När det är semestertider har man mer fritid än någon annan tid på året, men samtidigt kan det konstigt nog, också vara svårare att hitta tid för löpningen. När man lämnar de vanliga rutinerna krävs ofta en extra ansträngning att hitta tid för träningen. Men springa ska man definitivt göra under semestern och då gäller det att utnyttja de nya miljöerna du befinner dig i.

Träningsprogram
Samtidigt som du nu har ”all tid i världen” att träna, är det också lättare att glömma bort träningen mellan alla släktmiddagar och resor. Kanske det trots allt är viktigast under den här perioden att ha ett strukturerat träningsschema att gå efter, så du lätt kan planera in dina veckopass. Men det är viktigt att komma ihåg att du är på semester också, träningen får aldrig bli ett ”måste”, utan den ska vara någonting som får dig att slappna av och som stärker dig både fysiskt och mentalt. Så passa på att springa i de nya miljöerna utan klocka, och lär känna din kropp bättre. Lyssna på dess signaler, på hur tekniken är osv. Och helt enkelt njuta av omgivningen.

Din utmaning
Den största utmaningen under sommaren kommer förmodligen inte bli att få in träningen, utan det kommer snarare vara att försöka få in träningen utan att den förstör semestern för din familj och dina vänner.
Här finner du våra bästa knep så att både du och familj får en fantastisk semester utan att din träning påverkas.

En dag på stranden
Rekommendera stranden ofta!  Är man på stranden så är det ingen som kommer att klaga på om du försvinner i en timme för en löprunda. De flesta vill ändå ligga och ta det lugnt och om du är småbarnsförälder så delar ni självklart på passandet så att ni båda får er ”egentid”, där du med fördel kan nyttja den tiden för löpning.

Du kan även passa på att köra några träningspass på stranden. Är du intresserad av att prova barfotalöpning, så finns det inte något bättre ställe än en mjuk strand. Se upp om det lutar för mycket ned mot vattnet, det kan orsaka smärta i höften, se därför till att vända om och springa tillbaka för att jämna ut belastningen. Se även upp för att springa barfota för länge på stranden, det kan orsaka blåsor under fötterna.

Att springa på stranden är inte bara njutningsfullt, utan det är väldigt effektiv träning också. Jogga lätt i 15min. Försök hitta ett ställe på stranden där den lutar ganska mycket uppåt, där springer du hårt i ca 45sek, eller vad stranden nu erbjuder i bredd. Jogga ned mot vattenbrynet igen och gör om proceduren. Beroende på vilken löpare du är och vilka mål du har så kan du köra mellan 6 och 10 stycken, innan du joggar tillbaka i lugnt tempo längst vattenbrynet.  Tillbaka till din solbadande familj, där du kan stretcha lite och sedan ta ett dopp. Kan inte bli bättre.

Stadsbesök
Bästa sättet att uppleva och lära känna en stad på är att ta en löprunda genom den. Passa på att springa tidigt på morgonen, då staden fortfarande sover, då din familj och dina vänner fortfarande sover, då det varken är mycket trafik eller folk ute. Då får du staden för dig själv och du kan rör dig fritt genom stadens alla gator. Det är en befriande känsla och du får en helt annan bild av staden än vad du får när du är ute mitt i vimlet. Förmodligen kommer dina vänner eller din familj tycka att du är tokig som ger dig ut så tidigt på en träningsrunda, men samtidigt kommer de garanterat bli imponerade, och i bästa fall kanske de till och med blir så inspirerade att de hänger med dig nästa gång.  Att starta dagen med ett träningspass är svårslaget.

Ute på landet Våga springa vilse.
Ta vägar du inte har tagit förut, spring lite längre än vad du brukar och var lite äventyrlig. Att utforska sina närområden kan göra en sömning distansrunda till ett minnesvärt äventyr.  Likväl som det är utmanande att springa på smala, snåriga skogsstigar så kan du göra det ännu mer utmanande genom att springa ”off-road”. Då får du dessutom bra styrkelöpning. Det mjuka underlaget gör även att du minimerar skaderisken.  Här är inte farten så viktig, utan fokusera hellre på naturupplevelsen och på hur din kropp får jobba i den obanade terrängen.

Det finns med andra ord många sätt att få in sin semesterträning utan att den påverkar de andras semesterplaner. Det gäller att ha fantasi och gå lite utanför sina gamla invanda träningsmönster. Att göra träningen till en dagsutflykt för hela familjen är ett ypperligt tillfälle, där den som vill kan köra ett träningspass, medan den andra delen av familjen, exempelvis, tar en lugn stadsvandring. Men det viktigaste är att inse att varje träningspass inte behöver vara en timme långt. Det kan lika gärna handla om 20-30min, och att få in en sådan kontinuitet gör att du får en bra träningsgrund att stå på tills du har möjlighet att träna mer. Så njut av semesterns varierade miljöer och passa på att skaffa inspiration och motivation. Den bästa tiden är nu.
Ha en trevlig träningssommar. Run happy!

Vi tar dig till startlinjen tränad, motiverad och skadefri. Träning på jobbet som hjälper ditt företag nå sina mål.