Naturskyddsföreningen

Sommestad säger ja till SNF:s fosfatförbud

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2006 11:16 CEST

Vid en utfrågning i Visby på söndagen sa miljöminister Lena Sommestad ja till det förbud mot fosfater i tvättmedel som SNF kräver för att hejda övergödningen av Östersjön.

Hon höll med SNF om att alla källor till näringsläckage måste strypas även om hon inte gav några yttertydliga löften om konkreta åtgärder.

Artisterna Tina Ahlin och Thomas Di Leva, SNF:s Östersjöambassadörer frågade, tillsammans med SNF:s generalsekreterare Svante Axelsson, ut miljöministern. Tina Ahlin och Di Leva inledde konsertkvällen som fortsatte med Mikael Wiehe. Den första kvällen i SNF:s kampanj Livrädda Östersjön hade ett tusental besökare.

Hämta fri pressbild på miljöminister Lena Sommestad på scenen i Visby hamn tillsammans med Svante Axelsson, Thomas Di Leva och Tina Ahlin. Foto: Carl-Axel Fall.

Svenska Naturskyddsföreningen
2006-07-04

V och fp eniga om höjd skatt på konstgödsel

Lars Leijonborg och Lars Ohly ger båda stöd åt höjda skatter på konstgödsel för att minska övergödningen i Östersjön.

Det framkom under utfrågningen av partiledare som ingår i SNF:s evenemang i Visby för att Livrädda Östersjön, ett evenemang som samlade 6 200 personer när Thåström uppträdde.

- Det är bra att partier från båda blocken vill skärpa kraven på lantbruket. Det behövs ett tydligt pris på miljön för att bromsa övergödningen, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Svenska Naturskyddsföreningen.

Både Ohly och Leijonborg liksom tidigare Sommestad söder SNF:s krav på fosfater i tvättmedel och diskmedel.

- Det gensvar vi får i miljöfrågan under Almedalsveckan är ett tecken på att politikerna sakta börjar förstå att svenska folket vill se tuffare beslut på miljöområdet. Trots det har inget av blocken presenterat en samlad miljöpolitisk plattform. Det måste väljarna få föra valet, säger Mikael Karlsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen.

Hämta fri pressbild på Lars Leijonborg på scenen i Visby hamn tillsammans med Mikael Karlsson, Thomas Di Leva och Tina Ahlin. Foto: Carl-Axel Fall.

För information:
Svante Axelsson, generalsekreterare, 070-728 25 85, svante.axelsson@snf.se