Sonet Film AB

SONET FILM OCH PAN VISION INLEDER SAMARBETE MED CINEMA MONDO OCH CCV OM IMPORT AV UTLÄNDSK KVALITETSFILM

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2007 13:11 CEST

Sonet Film och PAN Vision inleder ett samarbete kring inköp av skandinaviska rättigheter till utländsk kvalitetsfilm tillsammans med Cinema Mondo i Finland och CCV i Norge. Initialt avser samarbetet följande titlar som alla kommer att lanseras i Sverige under 2007-2009:

- Hayao Miyazakis publik- och kritikerrosade animerade filmer Kiki's Delivery Service, Porco Rosso, Nausicaa - Valley of the wind, Laputa - Castle in the sky och Whisper of the heart. Filmer som ingår i samma genre som Spirited Away, Det levande slottet och Min granne Totoro.

- Goro Miyazakis japanska publiksuccé Tales from Earth Sea.

- The Orphanage av J.A. Bayona, producerad av Guillermo del Toro som låg bakom Pans Labyrint och Hellboy.

- Fox and the child av Luc Jacquet, regissören av Pingvinresan.

- Mr Nobody av Jaco Van Dormael med bl a Jared Leto och Sarah Polley i rollerna.

- Martyrs av Pascal Laugier, samt

- två dramadokumentärer (Maradona av Emir Kusturica och Call of the North från Natio-nal Geographic)

Kommentar från Mathias Berggren, Sonet Film:

"Vi är oerhört stolta över att kunna presentera ett paket av starka titlar som förstärker vår ambition att återuppta Sonet Films tidigare mycket framgångsrika arbete med distribution av utländsk kvalitetsfilm. Vi ser också fram emot ett fortsatt fördjupat samarbete med Cinema Mondo och CCV tillsammans med PAN Vision."

Kommentar från Klas Palmqvist, PAN Vision:

"Känns oerhört bra att kunna utveckla vårt samarbete med CCV i Norge, Cinema Mondo i Fin-land och Sonet Film, till att nu växa fram till en allians där vi drar nytta av respektive bolags uni-ka styrkor för att kunna fortsätta en utgivning av riktigt bra film."

För mer information kontakta:

Mathias Berggren
mathias@sonetfilm.se