SonicWALL

SonicOS 5.8: uppgraderat operativsystem ger bättre insyn i nätverkstrafiken

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 14:00 CEST

Prioritering av affärskritiska program, kontroll av specifika applikationer

SonicWALL uppgraderar operativsystemet i sina UTM-brandväggar. Produktlinjerna NSA, E-Class NSA och TZ kan nu uppgraderas till SonicOS 5.8.

SonicOS 5.8 ger förbättrad insyn i, och överblick av, nätverkstrafiken, bland annat tack vare förbättrade analysverktyg. Funktionen Application Intelligence, Control and Visualisation gör det möjligt att i realtid få en tydlig överblick över nätverkstrafiken. IT-chefen kan lätt få en visuell överblick av all nätverkstrafik och se hur mycket bandbredd som tas upp av olika applikationer i nätverket. Administratörer kan snabbt kontrollera och avsätta resurser så att affärskritiska applikationer och användare prioriteras, samtidigt som olämplig användning kan stoppas eller kontrolleras.

De viktigaste funktionerna i SonicOS 5.8 är:

• Förbättrad innehållsfiltrering ger IT-administratörer en mer detaljerad, flexibel och kraftfull innehållspolicy, inklusive förmågan att definiera regler gällande bandbreddsutnyttjande.
  • NetFlow/IPFIX (Internet Protocol Flow Information Expert), ett flexibelt, skalbart och öppet protokoll som gör att alla typer av nätverkslösningar kan utnyttja SonicWALLs avancerade Application Identification and Visualisation-teknik.
  • Sammanslagna portar/länkredundans: kombinerar flera 1Gb-gränssnitt och möjliggör visualisering och kontroll i multi-gigabitdistributioner.

SonicWALLs Application Intelligence, Control and Visualisation-funktioner använder en ständigt växande databas som i dagsläget innehåller signaturer för fler än 3 000 program och applikationer. Tillsammans med SonicWALLs Reassembly-Free Deep Packet Inspection-teknik (RFDPI) blir resultatet en lösning med hög prestanda och liten fördröjning.

– Brandväggar har traditionellt använt en antingen/eller-modell, det vill säga antingen blockeras eller tillåts en viss sorts trafik. Traditionella spi-brandväggar (stateful packet inspection) kan endast reagera på portar och IP-adresser, och ger ingen information om vad som händer och sägs i exempelvis en webbsession. Traditionell IPS-teknik (intrusion prevention system) kan upptäcka och stoppa skadlig kod men Application Intelligence-funktionen i moderna brandväggar kan begränsa eller kontrollera applikationer som exempelvis sociala medieplattformar. Man kan finjustera inställningar som styr hur och när användare kan använda sociala medieplattformar och hur mycket bandbredd specifika applikationer ska ges. Regler kan exempelvis specificeras så att användare kan använda Facebook men inte spela Farmville, eller att Facebook får använda max 10 procent av anslutningar och bandbredd under kontorstid, säger Greg Young, forskningschef på analysföretaget Gartner.

SonicWALLs brandväggar uppdateras kontinuerligt med signaturer från SonicWALLs Global Response Intelligent Defense (GRID) Network. Nya signaturer om hot och applikationer når alla installerade SonicWALL-brandväggar med aktiverade säkerhetstjänster inom en timme.

– Nu kan våra kunder för första gången få en helhetsbild av trafiken i nätverket i realtid, inklusive hur mycket bandbredd varje person använder. Då regler lätt kan sättas upp för att reglera tillgången till vissa applikationer, blir det enklare att se var ickeprioriterad trafik kommer ifrån, säger Jan Hindolff, nordenchef på SonicWALL.

Mer information: http://www.sonicwall.com

Pressbild

Jan Hindolff
Manager Nordic, SonicWALL
E-post: jhindolff@sonicwall.com

Anna Lagerkvist
Cloudberry Communications
E-post: anna@cloudberry.se

SonicWALL utvecklar avancerade intelligenta nätverk- och datasäkerhetslösningar som anpassar sig till företags växande behov och nya typer av hot. SonicWALL:s produkter använder sin prisbelönta hårdvara, mjukvara och virtuella lösningar för att spåra och kontrollera applikationer, samt skydda nätverk från intrång och attacker med skadlig kod. SonicWALL:s lösningar används av små och stora företag världen över. För mer information se www.sonicwall.com.