SonicWALL

SonicWALL lanserar Mobile Connect för Google Android

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 07:50 CET

SonicWALL, ledande leverantör av lösningar för intelligent nätverkssäkerhet och dataskydd, lanserar nu appen Mobile Connect™ som finns tillgänglig för nedladdning på Android Market till Google® Android™ smartphones och surfplattor. För användare av SonicWALLs produktlinjer SSL VPN och Next-Generation Firewall möjliggör SonicWALLs nya mobilapp säker nätverksåtkomst till företagsinterna resurser via krypterad SSL VPN på Android-enheter.

Det blir allt vanligare att applikationer på Android-plattformen integreras i affärsverksamheten och IT-ansvariga måste kunna garantera bandbredden för viktiga applikationer samtidigt som oönskad trafik begränsas. Tillsammans med en SonicWALL Next-Generation Firewall-lösning (med Gateway Anti-Virus, Anti-Spyware och Intrusion Prevention Service), upprättar Mobile Connect en Clean VPN™-anslutning som auktoriserar, dekrypterar och avlägsnar potentiella hot från trafiken från externa Android-enheter som går via SSL VPN. Nätverksadministratörer kan dessutom utnyttja funktionaliteten SonicWALL Application Intelligence and Control för att identifiera vilka Android-appar som ska tilldelas prioriterad bandbredd. Detta garanterar prestanda för applikationer som är viktiga för verksamheten och kontrollerar bandbreddsintensiva appar som inte anses viktiga för organisationen.

End Point Control™ som endast finns tillgängligt genom SonicWALLs Aventail E-Class SRA-lösning, identifierar specifika attribut och säkerställer att de är på plats innan ett Android-system som använder Mobile Connect tillåts ansluta till nätverket.

End Point Control gör det möjligt att fastställa en policy för att identifiera Android-enheter som har ”rootats” så att anslutningar från dessa system kan avvisas eller sättas i karantän. ”Rooting” innebär att Googles inbyggda säkerhetsfunktioner kringgås och gör det möjligt att installera icke-godkända appar på en enhet vilket ger potentiella säkerhetsrisker.

SonicWALL utvecklar avancerade intelligenta nätverk- och datasäkerhetslösningar som anpassar sig till företags växande behov och nya typer av hot. SonicWALL:s produkter använder sin prisbelönta hårdvara, mjukvara och virtuella lösningar för att spåra och kontrollera applikationer, samt skydda nätverk från intrång och attacker med skadlig kod. SonicWALL:s lösningar används av små och stora företag världen över. För mer information se www.sonicwall.com.