Sony Sverige.

Sony A900: Sony nya systemkamera utmanar proffsmarknaden med en fullformatssensor på 24,6 megapixels upplösning

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 15:30 CEST

Sonys senaste digitala systemkamera är den första i världen som klarar att ta bilder i fullformat med en upplösning på 24,6 megapixel. Kameran, som är avsedd för avancerade fotoentusiaster och professionella fotografer, har bland annat dubbla BIONZ-processorer, ljusstark sökare med total täckning av bildytan, inbyggd optisk bildstabilisering, nio punkters autofokus och mycket, mycket mer. Hastigheten är det inget fel på heller: Kameran klarar upp till fem bilder per sekund - med högsta upplösning.

Sonys nya A900 positionerar sig som den semiprofessionella digitala system­kamera som resten av marknaden får jämföra sig med. Kameran hamnar överst i a-serien med hittills oöverträffade 24,6 megapixels upplösning som dessutom är i fullformat, dvs 24x36 mm. CMOS-sensorn kompletteras av Sonys Exmor analog/ digital-omvandlare direkt på chipet samt brusreducering i två steg.

Kamerans dubbla BIONZ-processorer ser till att den mycket stora mängden bildinformation som fullformatssensorn levererar hanteras extremt snabbt. Algoritmerna som styr brusreduceringen appliceras innan omvandlingen till RAW sker, och ytterligare en gång under själva bildprocessen. Det resulterar i otroligt detaljrika bilder med ett absolut minimum av brus.

Kameran klarar av att ta knivskarpa bilder med en hastighet på upp till fem bildrutor i sekunden med full (24,6 megapixels) upplösning.

Pentaprismasökaren är mycket ljusstark och visar hela sensorns bildområde.

Vidare är a900 utrustad med ett snabbt nio punkters autofokus plus 10 assisterande fokuspunkter, för bland annat säkrare motivföljning, samt en dedikerad f:2,8-sensor som förbättrar autofokus vid fullt öppen bländare.

a900 är världens första fullformatskamera med SteadyShot INSIDE, ett inbyggt optiskt stabiliseringssystem som kan kompensera för skakningsoskärpa motsvarande upp till 4 EV-steg.

Bildresultatet kan granskas på kamerans ljusstarka 3 tum stora LCD-skärm, som har en ovanligt hög upplösning på hela 921000 pixlar. Det finns även en rad olika indexvyer som gör det lättare att snabbt hitta de bästa bilderna samt även omfattande RGB-histogram och annan bildinformation.

Via skärmens Quick Navigation-läge kan kamerainställningar ändras med bara en knapptryckning.

En ny intelligent Preview-funktion simulerar effekten av vitbalans-, D‑Range Optimiser- (DRO) och exponeringsinställningar direkt på LCD-skärmen redan innan bilden tas. Om inställningarna är bra, kan de tillämpas på de följande bilderna genom en snabb bekräftelse på kameran.

Det går även att visa bilder direkt på en ansluten HD-tv via kamerans HDMI-anslutning. Ett PhotoTV HD-läge gör att bilderna visas med högsta kvalitet på tv:n.

a900 har ett robust chassi av hållfast aluminium med magnesiumlegerade paneler. Sökare, kortplatser, reglage och andra känsliga punkter skyddas från damm och fukt av gummiförseglingar. Även kamerans inre säkras med hjälp av ett antidamm-system som skyddar sensorn från damm som kan komma in i kameran vid byte av objektiv.

Som tillval finns ett vertikalgrepp VG-C90AM i samma material som kamerahuset. Vertikalgreppet rymmer två högkapacitetsbatterier för att kunna ta fler bilder under längre tid och som har kamerans viktigaste reglage tillgängliga i vertikalt läge.

Sonys breda objektivsortiment kompletteras nu med 70-400 mm f:4-5,6 G SSM, en telezoom med snabb och tyst Super Sonic-motor. Och den snabba vidvinkelzoomen Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 16-35mm f:2,8 ZA SSM.

Den nya kraftfulla blixten HVL-F58AM (ledtal 58) har Sonys innovativa Quick Shift Bounce-system som innebär att blixthuvudet enkelt kan roteras när man ändrar från liggande till stående format för att bibehålla riktningen på det indirekta blixljuset. För studiofotografering finns en trådlös blixtkontroll som hanterar upp till tre blixtgrupper.

Slut

Pris Sony a900: 29 000 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden: Oktober 2008.

Allmänheten kan få en förhandstitt av a900 onsdagen den 10 september 2008 då den premiärvisas på Sony Center, Regeringsgatan 57 i Stockholm.

Nyckelfakta

Modell: DSLR-A900

Kameratyp: Digital systemkamera (DSLR) med utbytbar optik

Objektivfattning: Sony A-fattning kompatibel med Minolta A-typ bajonettfattning

Objektivkompatibel med: Sonys A-Lens*1 och Konica Minolta A/MAXXUM/DYNAX Lens*1

Bildsensor: "Exmor" CMOS

Bildsensorstorlek: 35,9 X 24,0 mm

Antal pixlar: 24 610 megapixel

Antidammsystem: Charge protection coating on Low-Pass Filter and Image Sensor-Shift mechanism

Lagringsmedia: Memory Stick Duo, Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo Compact Flash Type I, Type II (Microdrive), UDMA(Mode5)

Kortplats: Kombinerad Memory Stick Duo/Compact Flash

Bildformat: JPEG, RAW(ARW2.1 Format), RAW+JPEG

D-RangeOptimizer: Off, Standard/ Advanced: Auto/Advanced: Level

Bildstabilisering: Image Sensor-Shift

Brusreducering: On/Off, vid slutarhastigheter längre än 1 sekund
High/Normal/Low/Off, vid ISO 1600 eller högre

Autofokus: TTL phase-detection system
CCD line-sensorer: 9 steg + 10 stödfokuseringar

ISO: ISO 200-ISO 3200, Dessutom går det att utöka till ISO 100-ISO 6400.

Blixt: Extern
Trådlös kontroll med HVL-F58AM
ADI flash / Pre-flash TTL-mätning

Slutare: Elektroniskt styrd, vertikal, fokalplan
1/8000 sek-30 sek

Kontinuerlig bildhastighet: Hög: ca 5 bildrutor per sek, låg: ca 3 bildrutor per sek

LCD Monitor: 7,5 cm (3 tum), TFT Xtra Fine, 921600 pixlar (640x3 (RGB) x480) punkter

Batterityp: InfoLitium NP-FM500H, 7,2V

Batteriets laddning klarar: Ca 880 bilder (CIPA)

Mått: Ca 156x117x82 mm

Vikt: Ca 850 gram

Bilder, se nedan under releasen.

Länk till Sonys europeiska bildbank: http://presscentre.sony.eu/imagelibrary/

Miljöinformation: 3P

Halogenbaserade flamskyddsmedel används inte i chassit och i kopplingsboxar.

Wellpapp och papper används som förpackningskuddar.

På chassits utsida på a900 används polyamid- och grönsaksbaserad plast från ricinolja.

Sony har beslutat sig för att ta en ledande position som ansvarsfull tillverkare. Det innebär att vi satsar inom tre områden:

1. Reducering av CO2-utsläppen
2. Ökning av andelen förnybar energi som används i tillverkningen
3. Minimering av de resurser som används i tillverkningen i fabrikerna

För ytterligare information, kontakta:

Ola Gustafsson, 0704-21 22 40, ola.gustafsson@sony.se

Om Sony:

Sony tillverkar produkter inom TV- audio-, video-, kommunikations- och informations­teknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik‑, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008 uppgick till 55,44 miljarder euro (8 871 miljarder yen), baserat på en genomsnittlig växelkurs under verksamhetsåret på 160 yen på 1 euro. Koncernen har ca 180 500 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 12,73 miljarder euro (2 328 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,55 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106106.