Sony Sverige.

Sony BKM-FW50: Nätverksadapter till Sonys Digital Signage lösningar för publika skärmar

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 16:54 CEST

BKM-FW50 är en nätverksadapter som hämtar ”Streaming Content” från en nätverksserver. Adaptern gör det möjligt att såväl ta emot strömmande video till elektroniska informationstavlor som att visa material som lagrats lokalt på adaptern.

Adaptern är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt för företag/offentliga lokaler att använda elektroniska informationstavlor. Den är mycket enkel att använda och passar i Options-kortplatsen på Sonys FWD- skärmar. Presentationsmaterialet kan antingen lagras lokalt på ett separat Compact Flash kort eller skickas strömmande via ett LAN till en eller flera bildskärmar.

Användare som bara har en bildskärm kan enkelt skapa och spara presentations¬material direkt på ett Compact Flash kort. När kortet väl sätts i adaptern och bildskärmen startas presenteras innehållet automatiskt i en slinga.

Det är också möjligt att hämta material från webbservrar via nätverk och lagra materialet lokalt på minneskort som spelas upp därifrån. Denna funktion gör det möjligt att snabbt uppdatera flera skärmar centralt.

Det krävs ingen dyr programvara för att komma igång. Användarna behöver inte heller betala för funktioner som de inte behöver, exempelvis hårddisk för lokal lagring.

Med Compact Flash eller Microdrive korten går det att lagra upp till 6 GB på varje adapter. En normal 15 minuters MPEG-2 fil kräver cirka 500 MB lagringsutrymme, vilket gör FW50 till en mycket kostnadseffektiv lösning.

– FW50 är en ny lösning för elektroniska informationstavlor. Adaptern ger användarna full kontroll och stor flexibilitet över flera skärmar, utan att det krävs någon speciell programvara. Vi har fokuserat på att ta fram ett system som är enkelt och kostnadseffektivt att använda, säger Fredrik Fagerstedt som är produktchef på Sony i Sverige.

SLUT

Pris, BKM-FW50: 5 000 kr exkl moms
Lansering på marknaden: November 2005.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Fagerstedt, 08-585 450 32, 0709-62 55 11, fredrik.fagerstedt@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.