Sony Sverige.

Sony Cyber-shot N1: 8,1 megapixel-kamera med 3-tumsskärm och sprängfylld med funktioner

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 13:11 CEST

Nya Sony Cyber-shot N1 har läcker design, är rolig att använda och har en mycket hög bildkvalitet. Kameran har en Super HAD CCD-platta på hela 8,1 megapixlar, vilket är den högsta upplösningen hittills för en kompakt Cyber-Shot-kamera.

Den rejäla 3-tums LCD-skärmen på baksidan är utrustad med pekfunktion. Carl Zeiss Vario-Tessar-objektivet med 3x zoom ger gnistrande skarpa bilder. Allt är förpackat i ett 22,7 mm tunt aluminiumchassi. Nya funktioner är Pocket Album och bildvisning till musik.

Den tre tum stora hybrid-LCD-bildskärmen gör det ännu enklare att hantera kameran. Med ett enkelt tryck på skärmen styrs de olika funktionerna via en pekmeny. Förutom de vanliga inställningarna för att ta och visa bilder finns också flera nya specialfinesser. Det går t ex att peka på ett speciellt föremål i motivbilden så ställs kamerans autofokus direkt på det föremålet. Det finns också en ”Rita-och-måla-funktion” där man med ett skrivstift kan ge en sista snits på bilderna.

Bildskärmtekniken Clear Photo LCD Plus förbättrar upplösning och bildskärpa och den utvecklade NTSC-tekniken ger ett bättre färgförhållande, vilket resulterar i en klarare och mer levande bildkvalitet. LCD-bildskärmen har också ett antireflexskikt som ger en bättre bildkvalitet än konventionella bildskärmar. Den undertrycker reflexer effektivare och förstärker bildkontrasten, vilket är särskilt bra utomhus i starkt solljus.

Cyber-shot N1 har ett kamerahus med läckert utseende i borstad aluminium och är utrustad med en Sony 8,1 megapixel Super HAD CCD-platta i kombination med ett Carl Zeiss Vario-Tessar objektiv med 3x optisk zoom. Vid behov av ytterligare zoomning finns 6x Precision Digital Zoom och 15x VGA Smart Zoom. Med 16:9-formatet inställt, tas bilder för uppspelning direkt på en bredbilds-TV.

Risken för bildoskärpa kan reduceras kraftfullt genom att öka ljuskänsligheten. I normala fall leder detta dock till att bildbruset ökar. Cyber-shot N1 har den nyutvecklade Clear RAW NR-funktionen som påtagligt förbättrar signal/brusförhållandet. Funktionen reducerar störningar i både färg och ljusstyrka, vilket ger möjlighet att fotografera med betydligt högre ljuskänslighet (ända upp till ISO 800). Detta är särskilt användbart vid fotografering i dåliga ljusförhållanden eller vid rörliga motiv.

Cyber-shot N1 är trots sin stora LCD-bildskärm kompakt och lätt, endast 151 gram. Det är en perfekt storlek för att alltid kunna bära den med sig. Med kamerans åtta valbara förinställningar – bland annat skymning, snö och strand – finns det alltid en lämplig inställning för att få de bästa bilderna vid alla tillfällen. Helt manuell inställning är också möjlig.

Titta och dela bilder – överallt och när som helst
Den nya Pocket Album-funktionen gör det möjligt att lagra upp till 500 stillbilder i kameran och titta på dem på kamerans stora LCD-bildskärm. Bilderna lagras i VGA-upplösning i ett separat internminne och kan även visas på en ansluten TV. När minnet är fullt raderas de äldsta bilderna automatiskt. Enskilda bilder kan lagras och skyddas från autoradering. Naturligtvis kan bilderna lagras i högupplöst format på ett separat Memory Stick Duo eller Memory Stick PRO Duo minneskort för överföring till en PC eller för utskrift.

Med Cyber-shot N1 kan bildvisningarna också musiksättas och spelas upp på olika sätt. Det går att välja bland inställningar som Active, Simple, Stylish och Nostalgic och bilderna kan visas i slumpmässig ordning ackompanjerade till förinspelad bakgrundsmusik som passar de olika inställningarna. Egna musikval kan göras med hjälp av den medföljande programvaran Picture Package. Med funktionen Music Transfer går det att lägga till egen MP3 eller CD-musik. Kameran har även ett ”Slideshow with Music”-läge där den själv tonar och zooma in och ut ur bilderna på egen hand för en mer dynamisk bildvisning. Det finns naturligtvis även en inställning för normal bildvisning utan bakgrundsmusik.

Batteriprestanda är inga problem för Cyber-shot N1. Med sin förbättrade Sony Stamina-teknik klarar kamerans lithiumbatteri upp till 300 bilder på en enda laddning. Reaktionstiden är mycket kort genom Sony Real Imaging Processor. Batteriladdare medföljer. Cyber-shot N1 har även PictBridge, standarden för direktutskrift på PictBridge-kompatibla fotoskrivare, som till exempel Sony DPP-FP50.

Extratillbehöret Cyber-shot Station laddar batteriet och ansluter kameran till en PC, skrivare eller TV. Ytterligare tillbehör är ett läderfodral samt ett vattentätt undervattenshus som klarar ner till 40 meters djup, komplett med de grundläggande funktionerna, som en ersättning för touchfunktionerna på pekskärmen.

Kamerans menyer är på svenska och kan ställas in på ytterligare 14 språk (norska, danska, finska, engelska, franska, tyska, holländska, italienska, spanska, portugisiska, polska, tjeckiska, ungerska och ryska).

SLUT

Pris, Cyber-shot N1:
Ca 6 200 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden:
November 2005.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Tegnér, 08-585 450 15, 070-816 68 29, anders.tegner@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.