Sony Sverige.

Sony DAV-X1-serien Innovativa hemmabiosystem med 2.1-surroundljud

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 14:43 CET

Sony lanserar nu tre nya en 2.1-kanalers hemmabiosystem som klarar av att spela upp surroundljud med endast två fronthögtalare och en subwoofer, istället för den traditionella lösningen med 5.1-ljud, dvs fem högtalare plus subwoofer.

DAV-X1-systemen ger ett avancerat surroundljud med hjälp av endast fronthögtalarna. Detta tack vare Sonys egenutvecklade S-FORCE Front Surround-teknik. Denna teknik arbetar med en helt digital ljudhantering, utan någon analogkonvertering, vilket resulterar i en mycket exakt delning av signalerna för front-, mitt- och bakkanalerna. Systemets sidohögtalare är försedda med vardera två olika drivenheter. De delar upp ljudet i två faser, varav den ena reflekteras mot väggen och därmed ger intryck av att ljudet kommer från sidan och bakifrån. Resultatet blir ett surroundljud som går ”utanför” högtalarna.

Tillsammans med Sonys Digital Direct Twin Drive subwoofer utgör DAV-X1 en bra lösning för flerkanalsljud från både Super-Audio CD och DVD, och ger ett tydligt väldefinierat surroundljud. Alla tre högtalarna har en uteffekt på 100 watt.

Huvudenheten har förutom DVD-spelaren även RDS-radio med 20 förval. Systemet läser såväl CD-R/W som DVD+/-R och DVD+/-RW och kan återge DivX, MP3 och Jpeg. De ljudformat som hanteras omfattar Dolby Digital, Dolby Pro Logic II och dts.

Spelaren har också en avancerad 720p/1080i-förbättring för HD-video samt HDMI-anslutning (High Definition Multimedia Interface), som ger en helt digital anslutning för såväl HD-video som flerkanalsljud via en enda kabel.

Systemet är gjort för att vara enkelt att installera. Förutom HDMI-anslutningen behöver man bara ansluta högtalarna och elkontakten. Det finns även andra in- och utgångar såsom koaxial- och optisk digitalingång, två komposit AV-ingångar samt komponent, komposit- och S-Video-utgångar.

Priser:
DAV-X1G 2.1 system Ca 11 000 kr inkl moms
DAV-X1V DVD/CD växlare + HDMI Ca 15 000 kr inkl moms
DAV-X1G HDD/DVD recorder Ca 25 000 kr inkl moms

Lansering på marknaden: November 2006

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:
Jon Grundström, 08-585 450 22, 0705-85 45 22, jon.grundstrom@eu.sony.com

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006 uppgick till 54,96 miljarder euro (7 475 miljarder yen). Koncernen har 156 500 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,61 miljarder euro (1 715 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 136 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,22 miljarder euro (1 118 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006.
Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.