Sony Sverige.

Sony DICOM BZMD-1: Sony först med kirurgiskt bild- och dokumentationssystem

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2005 11:54 CEST

Sony lanserar nu en ny generation bildverktyg för läkemedelsindustri och kirurgisk sjukvård. Med nya DICOM BZMD-1 kommer sättet att visuellt dokumentera kirurgiska ingrepp att förändras radikalt.

BZMD-1 innebär en väsentligt förbättrad kvalitet både för stillbildsvisning och rörliga bilder, som visar ingrepp simultant på bildskärmar i operationssalen. Dessutom kan det nya bildverktyget snabbt ta fram arkivmaterial som jämförelse med pågående operation eller i undervisningssyfte. BZMD-1 distribuerar bilder från ett stort antal kameror via endoskop och mikroskop samt dokumenterar även direkta kommentarer vid operationen.

Sätter ny standard
Sonys DICOM Capture Station är den första i sitt slag på marknaden som helt och fullt klarar DICOM MPEG2-standard för bildfångst. Bilderna kan lagras på ett stort antal media inklusive centrallagring (t ex Sonys DICOM Satellite Server), på CD, DVD eller på papper. Bilder lagrade på CD och DVD integreras direkt i bildprogrammet, så att de lätt kan ses av alla behöriga.

HDTV-kvalitet
Det nya verktyget representerar också en viktigt steg i Sonys medvetna strävan att få in högupplösnings-TV (High Definition, HDTV) enligt 1080i-standarden i sjukvården. DICOM BZMD-1 kan hämta högupplösta stillbilder direkt från HD-video och kommer även att kunna hämta HD-video, när DICOM klarar denna teknik.

– Utökningen av den nätverksbaserade lagringen till kirurgiområdet kommer inte bara att hjälpa respektive kirurgiavdelning utan också reducera kostnader för sjukhuset som helhet samt öka effektivitetsnivån och eliminera risken att värdefull patientinformation går förlorad, säger Kennet Agnebo som är produktchef på Sony i Sverige.

– Med vårt nya bildlagringssystem kommer kirurgen att i bild inte bara kunna dokumentera utan också lagra, distribuera samt i realtid visa högkvalitativt, arkivbeständigt material som i det långa loppet leder till bättre sjukvård.

– BZMD-1 leder in kirurgin i en ny era, där sjukhus kan dra nytta av att kunna säkra och arkivera såväl stillbilder som videofilmat material av högsta kvalitet. Material som kan användas för undervisning, forskning och i förekommande fall även rent juridiskt, säger Andy Kydd, Assistant Manager of BPRL (Broadcast and Professional Research Labs), Sony Europe.

– Vi har lyssnat noga till våra uppdragsgivares behov och önskemål, tillägger Kydd. Det här ett prioriterat koncept, som har attraherat experter i världsklass till vårt forskningscenter i Basingstoke, England. Och produkten har glädjande nog redan väckt stort intresse även utanför Europa.

SLUT

Mer information finns på www.sonybiz.net/healthcare

Pris: Från ca 103 000 kronor (exkl moms)
Lansering på marknaden: Oktober 2005.

För ytterligare information, kontakta:
Kennet Agnebo, 08-585 450 87, 0708 - 33 55 88, kennet.agnebo@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen). Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.