Sony Sverige.

Sony DVO-1000MD: DVD-inspelare för medicinskt bruk betydligt bättre än S-VHS

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 14:17 CEST

Med Sonys nya DVD-inspelare DVO-1000MD kan också läkare och annan sjukvårdspersonal dra nytta av alla fördelar med DVD-formatet för att lagra bilder i hög kvalitet.

Den nya DVO-1000MD uppfyller alla krav enligt de senaste MDD-direktiven (Medical Devices Directive) och är optimerad för att användas inom kirurgi och andra medicinska områden, som t ex ultraljud, endoskopi och radiologi. DVO-1000MD kan användas för att spela in och visa bilder från en rad olika källor.

Den nya DVD-inspelaren är kompakt, robust och lättanvänd. Den har alla fördelar som flyttbara skivmedier ger jämfört med S-VHS-band, t ex hög digital bildkvalitet och nästintill omedelbar tillgång till det inspelade bildmaterialet. Dessutom är kostnaderna för inspelningsmediet lägre, samtidigt som behovet av fysiskt lagringsutrymme minskar väsentligt.

DVO-1000MD är marknadens enda DVD-inspelare för medicinskt bruk som har inbyggd hårddisk. Det innebär bland annat att den har en ”Quick Record”-funktion, där inspelningen startar direkt när inspelningsknappen trycks in. Den inbyggda hårddisken ger också en extra säkerhet om det mot förmodan skulle bli något fel på DVD-inspelningen .

Inspelaren använder det populära DVD+RW-formatet. Med de återskrivbara DVD+RW-skivorna behöver inspelningarna inte färdigställas innan de kan spelas upp, vilket är fallet med andra inspelningsbara DVD-format. Därmed går det att titta på bilderna direkt efter att de har spelats in. Bilderna spelas in med MPEG-2-kompression och VBR (Variable Bit Rate), vilket ger den bästa inspelningskvaliteten. Tre inspelningslägen finns: HQ Mode (60 minuter), SP Mode (120 minuter) och LP Mode (180 minuter).

Det går att söka bland det inspelade bildmaterialet antingen via bild- och kapitelnamn eller genom att välja från en lista på bildskärmen. DVD-tekniken är här överlägsen videoband, eftersom det både är enklare och går snabbare att hitta och titta på önskad bild, istället för att behöva snabbspola igenom ett band.

Patientdata och kalibreringsinformation kan redigeras via inspelarens seriella RS-232C-anslutning. En redigeringsmjukvara ingår utan kostnad och den gör det möjligt att snabbt och enkelt redigera inspelat material t ex för presentationer i power point.

Det inspelade bildmaterialet kan visas på strängt taget vilken ansluten bildskärm som helst, som t ex Sonys LCD-skärm LMD-2140MD. Med inspelaren ansluten till andra system inom sjukhuset går det även att skriva ut bilder för t ex arkivering, på Sonys digitalvideoskrivare UP-D23MD (färg) och UP-D895MD (svart/vitt).

DVO-1000MD har flera gränssnitt för att kunna kopplas till en rad olika enheter. Videosignalerna kan spelas in från S-video eller kompositvideo, medan en i.LINK-kontakt gör det möjligt att direktansluta en DV-videokamera eller en i.LINK-utrustad pc. Inspelaren kan styras via den seriella RS-232C-porten eller en snabb USB 2.0-anslutning, med samma protokoll som används för Sonys S-VHS-inspelare SVO-9500MD.

– Allt fler sjukhus går nu över till digital lagring och distribution av patientinformation, vilket gör DVD till ett uppenbart bättre alternativ än inspelning på band, säger Kennet Agnebo som är produktchef på Sony i Sverige. Med DVO-1000MD kan man spela in, dela och arkivera bildmaterial med hög kvalitet, med alla de fördelar som det innebär att arbeta i en icke-linjär filbaserad miljö.

SLUT

Mer information finns på www.sonybiz.net/healthcare

Pris: Från ca 29 900 kronor (exkl moms)

För ytterligare information, kontakta:
Kennet Agnebo, 08-585 450 87, 070-833 55 88, kennet.agnebo@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.