Sony Sverige.

Sony Ericsson MDS-70 & Sony Ericsson MMR-60: Hifi-musik i högtalarna direkt från Walkman-telefonen

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 09:11 CEST

Sony Ericsson lanserar idag två helt nya tillbehör som gör det möjligt att spela upp musiken från en Sony Ericsson Walkman-telefon i högtalare och stereoanläggningar med full hifi-kvalitet. Home Audio System MDS-70 består av ett enkelt bordsställ som är anslutet till ett högtalarsystem med mycket hög ljudkvalitet. Allt användaren behöver göra är att placera telefonen i stället och trycka på Play. Den nya FM Music Transmitter MMR-60 är en sändare som ansluts till en Sony Ericsson mobiltelefon och gör det möjligt att spela upp musikfilerna över FM-nätet genom en radiomottagares högtalare.

– Allteftersom man bygger upp en bra samling med sin favoritmusik i Walkman-telefonen, så är det bra om man på ett enkelt sätt kan lyssna på den musiken också hemma eller på jobbet, säger Per Alksten som är produktmarknadschef på Sony Ericsson.

MDS-70
Med Home Audio System MDS-70, som är gemensamt utvecklad av Sony och Sony Ericsson, går det nu för första gången att spela upp musiken från mobiltelefonen i rummet utan att behöva överföra musikfilerna eller bygga upp dubbla musiksamlingar. Ljudkvaliteten är lika bra som i en stor hifi-anläggning, tack vare Sony-tekniken som klarar att leverera riktigt bra ljud även från mycket små system.

Den höga ljudkvaliteten och det fylliga, klara ljudet i Home Audio System MDS-70 bygger på Sony S-Master, en digital ljudteknik som används i en mängd Sony-produkter från hifi-anläggningar och hemmabiosystem till bilstereo och Vaio pc-datorer. Det är S-Master-tekniken som gör att alla dessa produkter, även de minsta mikroanläggningarna, har en överraskande fyllig och bra ljudkvalitet.

En snygg och modern design, tillsammans med ett enkelt handhavande, gör att hemmaljudsystemet MDS-70 passar in i de flesta miljöer, både hemma och på jobbet. Uppspelningen av musiken styrs antingen från telefonen eller med den infraröda fjärrkontrollen. Systemet laddar dessutom telefonen när den står i vaggan. Det innebär att användarna kan lyssna till sin favoritmusik ute på stan, för att sedan när de kommer hem ställa telefonen i vaggan och fortsätta att lyssna, samtidigt som de vet att telefonen laddas upp.

Högtalarstället kommer att börja säljas under första kvartalet 2006, både av Sony Ericsson (som Home Audio System MDS-70) och Sony (som Audio Cradle CPA-001). Försäljningen kommer att ske via såväl konsumentelektronikbutiker som mobiltelefonåterförsäljare.

MMR-60
– Det här Walkman-tillbehöret är ett måste för dem som på ett enkelt sätt vill dela med sig av musiken i sin telefon till sina vänner, på en fest eller till och med i bilen, säger Per Alksten. Det går att använda vilken FM-radiomottagare som helst inom tio meters avstånd för att lyssna till musiken i stereohögtalare, var man än är.

Sändaren har en räckvidd på tio meter och kan användas med alla Sony Ericssons mobiltelefoner med den nya systemanslutningen Fast port. Den frekvens som ljudet ska sändas på ställs in via menyer i mobiltelefonen. Eftersom MMR-60 kommer ihåg den senast använda frekvensen är det lätt att återansluta till en radiomottagare närhelst man vill. När telefonen ringer pausas musiken, för att fortsätta när samtalet är slut. MMR-60 är liten och lätt och är därmed en enkelt ”plug-and-play”-lösning för dem som vill låta andra lyssna till sin favoritmusik.

MMR-60 kommer att säljas i de länder där lagstiftningen tillåter denna typ av utrustning. Övriga produkter bland Sony Ericssons breda utbud av musiktillbehör är t ex Stereo Portable Handsfree HPM-70 och Music Cable MMC-60.

Per Alksten, Nordisk produktmarknadschef, Sony Ericsson
Telefon: 070–216 42 91, e-post: per.alksten@sonyericsson.com

Peter Bodor, Informationsansvarig, Sony Ericsson
Telefon: 070-248 43 72, e-post: peter.bodor@sonyericsson.com

Sony Ericsson Mobile Communications AB förser den globala kommunikationsmarknaden med innovativa och funktionsrika mobiltelefoner, tillbehör, PC-kort och M2M-lösningar. Företaget, som grundades år 2001 som ett joint venture mellan Ericsson och Sony, har sitt huvudkontor i London och ca 5 000 anställda över hela världen. Forsknings- och utvecklingsenheter finns i Europa, Japan, Kina och Amerika. Mer information finns på www.sonyericsson.com.