Sony Sverige.

Sony kommer med ny IP-baserad övervakningslösning för säkerhetsbranschen

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 13:17 CET

Den nya lösningen, Distributed Enhanced Processing Architecture, ger bättre bildbehandling, optimerad nätverksanvändning, minimerad datalagring och gör det möjligt att ta beslut i rätt tid.
Med Sonys unika Distributed Enhanced Processing Architecture, DEPA, kan ett företag utveckla högeffektiva IP-övervakningsnätverk utan att överbelasta sin nuvarande IT-infrastruktur.

De ökande hoten mot säkerheten gör att alltfler företag och organisationer behöver lösningar som använder sig av mer strömlinjeformade och robusta arbetsflöden för att minska riskerna och öka den allmänna säkerheten. Analoga CCTV-system ger kontrollrummen extra ”ögon”, men de larmar inte aktivt personalen om potentiella hot. Sony, som är ledande inom video via nätverk, har använt sitt expertkunnande till att bygga ny övervakningsteknik som stöds av ett revolutionerande arbetsflöde anpassat till de svåra utmaningar som företag och organisationer möter i dag. Detta har nu lett till att man skapat en ny generation intelligenta säkerhetskameror som kan upptäcka potentiella hot.

DEPA: Säkerhet i tiden

I dag har det intelligenta kamerakonceptet utökats med en ny arkitektur som stödjer ett mer logiskt och robust arbetsflöde – den teknologiska plattformen Distributed Enhanced Processing Architecture (DEPA). DEPA stödjer Sonys intelligenta kameror och omfattar också Sonys prisvinnande IP-övervakning och programvaran RealShot Manager. Den senaste versionen av denna applikation kan, när den används tillsammans med DEPA-anpassade intelligenta kameror, ge en exakt bild i realtid av ett eventuellt hot i kamerans bildfält.

”DEPA-plattformen är nästa steg i utvecklingen av IP-baserade övervakningssystem. Först kom Sony med intelligenta kameror. Nu kompletterar vi vårt erbjudande med en omfattande teknisk plattform som stödjer en snabb och aktiv säkerhetslösning. I stället för att bara passivt observera potentiella hot får man med DEPA ett övervakningssystem som agerar oberoende av personalen”, säger Björn Admeus, produktchef, Sony Sverige.

Optimera effektivitet i nätverk

DEPA-plattformen ger många tydliga fördelar. Den mesta förbehandlingen av data sker i kameran vilket minskar nätverkskommunikationen och behovet av bandbredd.

Genom att inrikta sig på behandling i kameran minimerar också DEPA lagringsbehoven. Medan konkurrerande produkter behandlar video på centrala servrar gör Sonys kameror mycket av bildbehandlingen inne i enheten. Det gör att bara verkliga händelser spelas in och därmed minskas lagringsbehovet markant.

Eftersom behovet av bandbredd är lägre för DEPA-anpassade övervakningssystem och lagringsbehovet hela tiden är mindre kan man snabbare söka igenom videomaterialet och får optimal bildkvalitet.

Genom sin utökade möjlighet till bildbehandling kan falsklarm orsakade av miljön (som träd som rör sig i vinden) minimeras och övergivna objekt kan identifieras med hjälp av metadata som genererats av kameran – dessa två funktioner kallas Intelligent Motion Detection och Intelligent Object Detection.

SLUT

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:
Björn Admeus, Produktchef, 08-585 450 00, 0708-93 82 22 bjorn.admeus@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.