Sony Sverige.

Sony lanserar digitala systemkameror

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2006 16:51 CEST

Sony gör nu en storsatsning på marknaden för digitala systemkameror under varumärket α (uttalas ”alfa”).

Sony positionerar α-varumärket mot amatörfotografer och entusiaster som vill ha lite mer avancerade kameror med större kreativa möjligheter. Den nya produktfamiljen kommer att omfatta en rad attraktiva och innovativt utformade systemkameror, utbytbara objektiv och tillbehör.

α som är den första bokstaven i det grekiska alfabetet valdes för att den symboliserar Sonys ledande ställning på den snabbt växande digitalkamera-marknaden.

De kameror som marknadsförs under α-varumärket kommer att bygga vidare på Sonys breda kunskap inom konsumentelektronik, miniatyrisering och digital bild­behandling. De kommer också att använda den objektivfattning som Konica Minolta utvecklade för sina Dynax-kameror, under det nya namnet ” α mount system”. Det innebär att äldre Minolta och Konica Minolta objektiv kommer att passa Sonys α -kameror.

α ska tydligt skilja de nya digitala systemkamerorna från Sonys mycket fram­gångsrika Cyber-shot modeller. Sony kommer i fortsättningen att marknadsföra sina digitalkameror under α respektive Cyber-shot varumärkena.

De första α -kamerorna kommer att lanseras under sommaren 2006.

SLUT

En ny webbplats för α -varumärket öppnades den 20 april 2006 på www.sony.net/dslr

För ytterligare information, kontakta:
-Anders Tegnér, 08-585 450 15, 0708-16 68 29, anders.tegner@sony.se

-Thomas Malmström, 08-585 450 47, 0708-10 27 71, tomas.malmstrom@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter. Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över. I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106