Sony Sverige.

Sony lanserar världens första musikanläggning med Bluetooth

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 14:29 CET

Nu kommer en mikrostereo som också kan spela upp musik trådlöst och med hög kvalitet direkt från en bärbar musikspelare, musikmobil eller pc.

Sonys nya mikrostereo CMT-U1BT är världens första mikroanläggning som är utrustad med Bluetooth-teknik, vilket gör det möjligt att på ett mycket enkelt sätt kunna spela musik från andra Bluetooth-enheter. Med endast en knapptryckning kommer man åt alla favoritlåtarna.

Hittills har det varit besvärligt att vara flera som lyssnar på musiken i en MP3-spelare, musikmobil eller pc. Antingen har man fått dela på hörlurar, spela upp via speciella småhögtalare eller trassla med sladdar för att koppla in en stereoanläggning.

Möjligheten att ansluta en musikspelare eller någon annan enhet bygger på den senaste versionen av Bluetooth, kallad ”A2DP” (Advanced Audio Distribution Profile). Enkelt uttryckt innebär det att Bluetooth kan strömma musik trådlöst i stereo med hög kvalitet, och inte bara överföra tal och data. Därmed går det att spela upp musik från andra Bluetooth-enheter på den egna hifi-anläggningen närhelst man vill.

Man behöver inte ladda ner någon speciell programvara för att spela upp musiken från de olika Bleuetooth-enheterna. Systemet hanterar alla de vanliga filformaten och är kompatibelt programvaror som SonicStage, iTunes, Windows Media player och Disc2Phone. Oavsett vilken applikation man använder är det bara att trycka på play så spelas musiken upp via anläggningens digitala ”S-Master”-förstärkare, med fyllig bas- och tydlig diskant-återgivning.

För att ytterligare underlätta anslutning av olika enheter har Sony CMT-U1BT också en USB-anslutning, för enkel ”plug and play”. Samtidigt som den är inkopplad laddas spelarnas batterier, vilket eliminerar behovet av en separat laddare. Med Quick Charge-funktionen går det att få tre timmars speltid efter bara tre minuters laddning i mikroanläggningen.

USB-porten kan även användas för att koppla in en pc med en vanlig USB-kabel. Det går även att ansluta en USB-minne laddad med musikfiler direkt till USB-porten.

Även använd som ”vanlig” mikrostereo är CMT-U1BT en riktigt bra hifi-anläggning, med en hög uteffekt och med Sonys högkvalitativa heldigitala S-Master-förstärkare. Högtalarna är utrustade med en kombination av aluminium-woofer, vilket ger en rik och fyllig basåtergivning. Även diskantåtergivningen är klar och distikt, tack vare högtalarnas ”soft silk” dome-diskant. Anläggningen har en vertikalmatad cd-spelare som också klarar MP3- och Atrac-filer från CD-R/RW-skivor.
RDS-radio ingår också, liksom en komplett fjärrkontroll.

.

– Bluetooth och USB ger en oöverträffad funktionalitet. Sony har ett viktigt arv att förvalta när det gäller musik och med denna banbrytande produkt flyttar vi än en gång gränserna framåt. Den ger musikälskare nya möjligheter att njuta till sin musik, oavsett var de befinner sig, säger Anthony Douglas, som är Sonys produktansvarige i Norden.

Pris, CMT-U1BT: Ca 4 300 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden: November 2006

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:
Anthony Douglas, 08-585 450 35, 0706-33 95 01, anthony.douglas@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006 uppgick till 54,96 miljarder euro (7 475 miljarder yen). Koncernen har 156 500 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,61 miljarder euro (1 715 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 136 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,22 miljarder euro (1 118 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006.
Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.