Sony Sverige.

Sony levererar utrustning till OB-bussar för HDTV

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 10:20 CEST

Efterfrågan på TV-skärmar med möjligheten att kunna se program i High Definition ökar explosionsartat. På den professionella sidan ökar behovet av att kunna producera i High Definition. Sony har en pågående dialog med TV- industrin om övergången till High Definition.

Mats Dahlström, grundare av Information Highway, är tillbaka på den digitala motorvägen och lanserar nu det nya teknikbolaget, High Definition Resources Sweden AB, (HD Resources).

Sony Sverige har fått förtroendet att, tillsammans med HD Resources, utveckla HDTV-tekniken under de kommande åren. Det är ett mångmiljon¬projekt, där Sony i ett första steg levererar utrustning till ett antal helt nya OB-bussar för HDTV. Varje buss färdigställs för 24-kamera produktion. I ett nästa steg utrustas ytterligare OB-bussar.

– Tidpunkten har aldrig varit bättre för att starta denna typ av teknikbolag nu när HD-revolutionen har tagit fart och TV-kanalerna skriker efter HD-producerat material, säger Mats Dahlström.
Efter att ha upplevt fotbolls-VM i HD så insåg jag behovet av program producerade i High Definition. Det gäller inte bara TV-industrin utan även alla telekom- och IT-aktörer som behöver programinnehåll till sin teknik, tillägger han.

Den kraftigt ökade försäljningen av TV-skärmar för högupplöst TV har tagit industrin på sängen. Det är nu första gången i historien som konsumenterna driver på utvecklingen för att få fler program i högupplöst HD-TV. Canal+, SVT och TV4 sänder ett flertal program i HD och alltfler TV-kanaler ansluter sig.

Responsen från tittarna har inte låtit vänta på sig. Populära TV-programmet Allsång på Skansen sändes i HD och just nu sänds friidrotts-VM från Osaka i SVTs HD-kanal.

Sony har anpassat sig till det snabba teknikskiftet med HD-produkter över hela linjen – från professionell produktion till konsumentprodukter.

– För oss på Sony i Sverige innebär samarbetet med HD Resources att vi långsiktigt med Sony i övriga Europa får stora möjligheter att utveckla HDTV-teknikens frontlinje, kommenterar Anders Francke på Sony.

För mer information, kontakta Sony Sverige:

-Henry Jensen, System Integration manager,08-545 450 56, 0709- 30 65 22, henry.jensen@eu.sony.com
-Anders Francke, Key Account manager, 08-585 450 31, 0708-24 98 72, anders.francke@eu.sony.com

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.