Sony Sverige.

Sony MEX-BT5000: Både handsfree och trådlös musik i bilen

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 08:43 CET

Sony lanserar MEX-BT5000, en ny unikt designad bilstereo som gör det möjligt att lyssna till musik som finns på t ex en musikmobil eller en MP3-spelare, utan att behöva koppla ihop dem med en sladd. Bilstereon kan dessutom användas som handsfree-enhet till en mobiltelefon.

Lösningen bygger på den senaste Bluetooth-tekniken A2DP (Advanced Audio Distribution Profile), som strömmande överför digitalt ljud utan att försämra ljudkvaliteten.

Det går att spela upp musik i enheten från alla musikmobiler och MP3-spelare som är utrustade med A2DP, även kallat Stereo Bluetooth. Eftersom bilstereon också stödjer AVRCP (Audio/Video Remote Control Profile), går det också att styra de viktigaste uppspelningsfunktionerna i mobilen eller musikspelaren (Play/Pause, Skip, Fast Forward/Back) från frontpanelen. De senaste musikmobilerna, som t ex Sony Ericsson W950i, är helt klara för att spela musik via MEX-BT5000. Förutom normal cd kan den även spela upp ljudfiler i MP3-, WMA- och ATRAC-format. Förstärkardelen är på 4x52 watt.

Som handsfree-enhet till mobiltelefonen spelar den upp ljudet i bilens högtalare med mycket hög ljudkvalitet. Rösten från den som pratar i bilen tas upp av en inbyggd mikrofon i frontpanelen. Uppgifter från mobilens telefonbok eller den uppringandes nummer kan också visas på bilstereons tydliga bildskärm. Upp till 50 kontakter kan dessutom lagras direkt i stereon och sex telefonnummer kan läggas in på snabbknappar.

MEX-BT5000: Ca 5 000 kronor (inkl moms)

Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:
Torbjörn Sjöving, 08-585 450 13, 070-996 66 00, torbjorn.sjoving@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs¬marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006 uppgick till 54,96 miljarder euro (7 475 miljarder yen). Koncernen har 156 500 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,61 miljarder euro (1 715 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 136 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,22 miljarder euro (1 118 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006.
Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.