Sony Sverige.

Sony RDR-GX220 och -GX120: Nya DVD-modeller ger enklare inspelningar

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 14:31 CEST

Sony lanserar två nya DVD-inspelare – RDR-GX220 och RDR-GX120 – som både är lätta att använda och har en rad finesser som underlättar in- och avspelning.

De nya modellerna är utrustade med Sonys vidareutvecklade ”IQ”-system för inspelning, med funktioner som högkvalitetsinspelning till skiva, samtidig in- och avspelning (endast GX220), enkla grafiska menyer samt möjligheten att spela in och spela upp i flera olika format.

Förutom de vanligaste formaten DVD+R/+RW och DVD-R/-RW kan de nya modellerna även spela in och spela upp DVD+R Double Layer-skivor (DL) med en kapacitet på upp till 8,5 GB. Det innebär att det går att spela in upp till 14 timmar på en enda DVD-skiva.

När man spelar in på en DVD-skiva med RDR-GX220 går det att utnyttja spelarens ”Chasing Playback”-funktion, som innebär att man kan börja titta på ett program som spelas in redan innan inspelningen är avslutad. Dessutom går det att titta på ett redan inspelat program samtidigt som ett annat spelas in.

De nya DVD-inspelarna har också en funktion som automatiskt registrerar programmets titel, vilket gör det enklare att söka och hitta i det inspelade materialet.

För att säkerställa en hög bildkvalitet spelas materialet in med 500 linjers upplösning i tretimmarsläget. Båda modellerna har också 12-bitars/108 MHz video-digital/analog-omvandlare för stabil bildåtergivning. RDR-GX220-modellen, som finns i både silver och svart, har dessutom Sonys Precision Cinema Progressive-teknik (PCP) och komponentvideoutgång.

SLUT

Pris, RDR-GX220: Ca 2 700 kronor (inkl moms)
Lansering på marknaden: April 2006

Pris, RDR-GX120: Ca 2 400 kronor (inkl moms)
Lansering på marknaden: Juni 2006

För ytterligare information, kontakta:
Per-Martin Öhman, 08-585 450 48, 0705-13 05 14, permartin.ohman@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.