Sony Sverige.

Sony S205: Nya 20-tums bildskärmar för proffs, med hög upplösning

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 09:52 CEST

Mycket hög upplösning och fjärrhanteringsmöjligheter är bara några av funktionerna som placerar Sonys nya platta S205-skärmarna i en helt egen klass.

De nya bildskärmarna i SDM-S205-serien är utformade för krävande professionella användare. Båda modellerna (SDM-205F och SDM-205K) har en 20,1-tums platt LCD-skärm som ger en bildkvalitet med bästa tänkbara ljusstyrka och kontrast. Snabb svarstid garanterar att både stillbilder och rörliga bilder återges med mycket hög kvalitet. Det är inte minst viktigt när det gäller digital videoredigering, grafisk formgivning och olika CAD-applikationer.

Upplösningen är på hela 1600 x 1200 pixlar (UXGA). Det betyder att bildskärmarna har två och en halv gånger större arbetsyta, jämfört med en standardskärm med upplösningen 1024 x 768.

S205K-modellen kan också vridas från liggande till stående läge (Pivot). Skärmen kan då visa allt från ordbehandling till webbsidor och Windows Explorer vertikalt. Och tvärtom naturligtvis – dvs från stående till liggande format – och tillbaka igen med hjälp av ett speciellt stativ. Skärmen är utrustad med ett ”pivot”-program som anpassar Windows-applikationerna till önskad inställning med bara ett musklick.

S205-skärmarna är utrustade med Sonys ”Intelligent ECO Mode-teknik”, med en inbyggd sensor som automatiskt anpassar ljusstyrkan efter omgivningen. I kombination med att skärmarna också är inställbara i höjdled innebär det märkbara ergonomiska fördelar.

Modellerna är helt kompatibla med VESA DDC-Command Interface (DDC-Ci), vilket gör det möjligt att ställa in bilden direkt från PCn via vanliga standardprogram. Det går naturligtvis både att göra fininställningar manuellt eller konfigurera skärmen automatiskt efter användningsområde. Med DDC-Ci kan bildskärmarna fjärrstyras, vilket förenklar det mesta från diagnoser till datasäkerhet. Skärmarna kan även stängas av och låsas av nätverksadministratören.

Båda modellerna är försedda med tre signalingångar – två analoga HD15 och en digital DVI-D. Det innebär att de kan anslutas till upp till tre olika datorer och att det även går att växla mellan dessa.

SDM-S205K har dessutom en inbyggd KVM-switch. Det innebär att man med samma USB-anslutna tangentbord och mus kan jobba med två datorer, växla automatiskt mellan dem vid val av ingång (endast en knapptryckning). Den inbyggda KVM-switchen skapar mer utrymme på skrivbordet och ingen extern switch behövs.

SLUT

Pris SDM-S205F: Ca 9 000 kronor (exkl moms)
SDM-S205K: Ca 9 750 kronor (exkl moms)

Lansering på marknaden: November 2005.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Fagerstedt, 08-585 450 32, 0709-62 55 11, fredrik.fagerstedt@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.