Piratpartiet

Sony stäms efter att ha använt musik utan tillstånd i "The Interview"

Pressmeddelande   •  Dec 28, 2014 02:53 CET

Filmen "The Interview", som drogs tillbaka efter terrorhot från Nordkorea, får ännu en kontrovers på halsen. Sångerskan Yoon Mi-rae stämmer nu Sony efter att ha använt hennes låt "Pay Day" i filmen, utan vare sig tillstånd eller betalning.

Sångerskans skivbolag berättar att Sony kontaktade dem om att använda låten, men att något avtal aldrig skrevs på, och att de inte ens kände till att den var med förrän filmen släppts.

- Det är helt rätt åt Sony att nu tvingas betala ut ett enormt skadestånd, säger Gustav Nipe, ordförande för Piratpartiet ungdomsförbund. Senast förra året hotade Sony själva en svensk med skadestånd på 1.5 miljoner, och det var en ensam fildelare som inte tjänade en krona på spridningen. Och nu tjänar Sony tiotals miljoner på en låt utan att ge sångerskan ett öre.

The Interview släpptes på julafton och sålde över en miljon dollar på bio första kvällen, samtidigt som filmen toppade nedladdningstjänsterna Google Play och YouTube Music. Filmen, en komedi om två journalister som ska lönnmörda Nordkoreas diktator Kim Jong-un, mötte hot från Nordkorea om terrorattentat, följt av att filmen först drogs tillbaka. Efter tryck från både media och amerikanska toppolitiker beslutade Sony till sist att släppa den i alla fall.

- Filmbolag som Sony gillar att prata om fildelare som stjäl deras bröd, men här ser vi ett tydligt fall där de inte bryr sig det minsta om kulturskaparna, säger Gustav Nipe. Piratpartiet vill inte att någon ska kunna tjäna pengar på andras verk, så där är vi väl mer konservativa än Sony.

Gustav Nipe
Ordförande för Ung Pirat, Piratpartiets ungdomsförbund
gustav.nipe@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.