Sony Sverige.

Sony utser ny distributör av fototillbehör

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 13:25 CEST

Sony har utsett göteborgsföretaget Focus Trading till distributör av samtliga tillbehör till Sonys digitalkameror och videokameror för konsumentmarknaden.

Avtalet innebär att Focus Trading lagerhåller och aktivt marknadsför alla Sonys kamera­tillbehör (extrabatterier, väskor, sladdar, tillsatslinser, stativ, undervattenshus, mm, mm) till samtliga återförsäljare - såväl fotofackhandeln som de större butikskedjorna.

Förutom avtalet med tillbehören distribuerar Focus Trading nu också Sonys hela sortiment av digitalkameror, videokameror, objektiv och blixtar.

- Genom att engagera Focus Trading får våra återförsäljare betydligt kortare ledtider från beställning till leverans och behöver därför inte hålla dessa produkter i eget butikslager.

Vi får också en bättre exponering av våra tillbehör i butikerna, vilket kommer att bidra till en ökad försäljning, säger Frank Anebrand som är kategoriansvarig på Sony i Sverige.

Focus Trading är en väletablerad fotogrossist, med en lång erfarenhet från tillbehörssidan. Företaget har också en stark ställning som grossist för olika fotoprodukter och kikarmärken.

- Samarbetet med Sony stärker ytterligare vår ställning som den bredaste tillbehörsleverantör på fotomarknaden i Sverige. Vi ser stora synergieffekter, eftersom det nu blir enklare för återförsäljarna när de kan beställa fler produkter från samma ställe, säger Per Skog som är marknadschef på Focus Trading.

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:

Frank Anebrand, 0703- 33 84 01, frank.anebrand@eu.sony.com

Om Sony:

Sony tillverkar produkter inom TV- audio-, video-, kommunikations- och informations­teknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik‑, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008 uppgick till 55,44 miljarder euro (8 871 miljarder yen), baserat på en genomsnittlig växelkurs under verksamhetsåret på 160 yen på 1 euro. Koncernen har ca 180 500 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 12,73 miljarder euro (2 328 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,55 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106106.