Sony Sverige.

Sony VAIO SZ: Lätt, snygg och kraftfull bärbar kolfiberdator

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 08:53 CET

Nya VAIO SZ har i princip allt som en professionell användare kan önska sig: Ett stryktåligt yttre i kolfiber och kompositmaterial med iögonenfallande design och ytbehandling, lätt vikt, bästa tänkbara bild¬upplevelse för alla situationer samt ordentligt med datakraft och användbara funktioner.

VAIO SZ är en lätt – 1,85 kg – och tunn dator. Trots det är den mycket robust, tack vare uppbyggnaden i kolfiber och kompositmaterial. Stor omsorg har också lagts vid design och ytbehandling. Höljet har en finstrukturerad finish med ett detaljarbete som går utöver det vanliga. Som exempel är handlovsstödet i omsorgsfullt borstad aluminium, för att ge det lilla extra.

Tekniskt sett är SZ1HP mycket välutrustade. Processoren är Intel Core Duo T2300 med dubbla kärnor. Det innebär i praktiken innebär att man får två processorer i en, med motsvarande prestandaökning. Internminnet är på 512 MB och hårddisken på 80 GB.

VAIO SZ har också goda kommunikationsmöjligheter, med bland annat en inbyggd kamera och mikrofon för enkel videokommunikation inom ett företagsnätverk eller över internet. Bluetooth och snabbt trådlöst nätverkskort är också standard.

Bildskärmen på 13,3 tum har bredbild (1280x800 pixlar) och Sonys X-black-teknik för bästa färgåtergivning och ordentlig svärta. Användaren kan dessutom själv välja grafikprestanda med en ”Stamina Mode”-funktion. Med en knapp på datorn väljer man mellan antingen den inbyggda grafiken på moderkortet för normal användning eller en separat NVIDIA GeForce Go 7400 grafikkrets för bästa 3D- eller HD-prestanda. På så sätt kan man spara på batteriet genom att välja bort NVIDIA-grafiken när den inte behövs, vilket ger en batteridrifttid på över fem timmar.

Det är väl sörjt för säkerheten. Hårddisken själv känner av om datorn är på väg att falla och parkerar läshuvudena för att undvika att lagrad data skadas.

– Med SZ-familjen har vi återigen höjt ribban, säger Yvette van Raaij, som är nordisk marknadschef för Sony VAIO. Den kompromisslösa föreningen av ny teknik och god design är vad krävande professionella användare – och konsumenter – förväntar sig av en riktigt bra bärbar dator. På den nivån duger det inte längre med stora och plastiga produkter.

I likhet med alla andra VAIO-datorer medföljer som standard ett mycket omfattande programvarupaket, med en mängd AV-program från Sony, Microsoft Works, de senaste versionerna av Adobes program Photoshop Elements, Premiere Elements och Acrobat Elements samt många olika säkerhets- och nyttoprogram.

SLUT

Pris VAIO SZ: Ca 22 000 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden: Mars 2006.

För ytterligare information, kontakta:
Yvette van Raaij, 08-585 450 29, 0708- 987 958, yvette.van.raaij@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.