Sony Sverige.

Sony VAIO TX: Ultraportabel notebook i kolfiber med stark vill-ha-faktor

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 08:55 CEST

Sonys nya VAIO TX-serie är till för dem som vill ha mer än bara en ultraportabel notebookdator. Den är gjord för dem som vill ha den ultraportabla.
Men en vikt under 1,25 kg och bara drygt 2 cm tunn, men ändå fullmatad med alla de funktioner och finesser som behövs, inklusive en Dual Layer DVD-brännare, är detta en bärbar dator för alla som uppskattar det lilla extra i livet.

Stil och elegans måste förstås backas upp med god kvalitet. Därför har Sony utnyttjat material som annars används inom Formel 1 och rymdindustrin. Höljet är t ex gjort i kolfiberlaminat, ett material som är både lättare och starkare än magnesiumlegering. Materialet ger också TX-serien dess exklusiva utseende och känsla.

Vad gäller tekniken är VAIO TX precis lika avancerad som den ser ut att vara. Den specialutvecklade, lövtunna LCD-bildskärmen på 11,1 tum har t ex bakgrundsbelysning med vita lysdioder. Tillsammans med Sonys X-black-teknik ger det mer levande färger och riktigt bra ljusstyrka. Bildskärmen har 16:9-format, vilket gör att den passar perfekt för att titta på DVD-filmer i bredbild. Skärmupplösningen är på 1366 x 768 pixlar.

Det är för övrigt inte nödvändigt att starta Windows för att titta på DVD-film, lyssna på musik från en cd-skiva eller ens titta på bilder från en digitalkamera. TX-modellerna har en speciell AV-funktion som styrs direkt med separata knappar nedanför bildskärmen.

Datorerna är utrustade med en Ultra Low Voltage (ULV) Intel Pentium M-processor, vilket är en viktig bidragande faktor till den imponerande batteridrifttiden på ända upp till 7,5 timmar. ULV-tekniken gör att processorn går ner i driftspänning, ända ner till 1 volt, så snart det är möjligt. Det både spar ström och minskar värmeutvecklingen. Det snabba internminnet av DDR2-typ är på 1 GB. TX1XP har en superkompakt hårddisk på 60 GB och integrerad grafik på moderkortet.

För att göra det möjligt att miniatyrisera TX-serien så mycket som möjligt, utvecklade Sony ett anmärkningsvärt litet moderkort, som inte är större än ett vykort. Detta har gjort VAIO TX till den minska och lättaste ultraportabla notebookdatorn i sin klass. Trots det har den bland annat en inbyggd DVD±RW-brännare, som också klarar Double Layer-tekniken. Andra finesser är inbyggt trådlöst nätverkskort för 802.11b/g-standarden, IEEE 1394 (Firewire), Bluetooth 2.0 samt en inbyggd kortläsare för Memory Stick och Secure Digital.

– TX-serien är något helt nytt, säger Yvette van Raaij, som är produktchef på Sony i Sverige. Den är till för individualister som är stolta över sina ägodelar. Det här är notebook-datorer som signalerar livsstil på samma sätt som kläder, klockor, handväskor eller bilar.

SLUT

Ca pris: Från ca 20 800 kronor (exkl moms)
Lansering på marknaden: Oktober 2005.

För ytterligare information, kontakta Sony:
-Yvette van Raaij, 08-585 450 29, 0708-987 958, yvette.van.raaij@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.