Sony Sverige.

Sony VPL-CX76 och CX86: Lättskötta och smidiga trådlösa projektorer

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2005 17:10 CEST

Sony lanserar nu två nya trådlösa, kompakta projektorer: VPL-CX76 och VPL-CX86, som trots att de är fullpackade med en mängd finesser och funktioner är extremt lätta att installera och använda.

VPL-CX76 och VPL-CX86 är utformade för användning främst för affärstillämp¬ningar och inom utbildning. De passar lika bra för mobilt bruk som för vanliga fasta installationer eller anslutna till lokalt nätverk.

VPL-CX76 och VPL-CX86 har båda XGA-upplösning (1024 x 768 x 3 pixlar) och en hög ljusstyrka (2 500 ANSI lumen för VPL-CX76 och 3 000 ANSI lumen för VPL-CX86) för att ge en klar och bra bild även i ljusa rum. Precis som med Sonys övriga projektorer är även de nya modellerna utrustade med Sonys 3LCD-teknik, som är optimerad för hög ljusstyrka, bra bildskärpa och en naturlig färgåtergivning.

Ljudnivån är extremt låg, för att minimera störningar när projektorerna används i tysta lokaler. VPL-CX86 har en ljudnivå på endast 28 dB och VPL-CX76 låga 30 dB.

Inga förkunskaper behövs
Sonys Air Shot 2 - teknik innebär att användarna inte behöver någon som helst teknisk kunskap för att sätta igång en trådlös presentation. Air Shot 2 - programvaran och allt annat som behövs levereras med projektorn. Man behöver därför bara ladda ner programmet i sin dator och sedan starta uppkopplingen i tre enkla steg:
1. Sätt in det trådlösa nätverkskortet i projektorn och slå på den
2. Sätt in den trådlösa modulen i pc:n
3. Projektorn och datorn kommer då att automatiskt ställa in sig och skärmbilden projiceras perfekt.
Svårare än så är det inte!

Förutom den enkla installationen innehåller den senaste versionen av Air Shot-programvaran (version 2) även fördelar som:

- IEEE 802.11b/g-standard för snabbare överföring av presentationsbilder och annat material
- Snabbare uppstartstid vid installationen
- Kan användas med alla integrerade eller separata IEEE 802.11b/g-kompatibla trådlösa nätverkskort
- Lätt att byta mellan olika presentatörer
- Möjlighet att ansluta upp till 100 datorer till en projektor
- Utökad säkerhet med WEP (Wired Equivalent Privacy) och WPA (Wi-Fi Protected Access)
- Wi-Fi-certifiering

Air Shot-programvaran kan konfigureras för att fungera tillsammans med andra applikationer. Upp till fem projektorer kan anslutas till en dator, vilket gör att skärmbilden kan visas på fem stora projektionsdukar från en enda källa. Alternativt, genom att använda en trådlös accesspunkt, kan VPL-CX76 och VPL-CX86 anslutas till och styras via ett lokalt nätverk. Projektorerna kan då ställas in för att t ex skicka ett e-postmeddelande om det uppstår något fel.

Många finesser och funktioner
De nya projektorerna har många innovativa funktioner och finesser. En av dem är stöd för MemoryStick, som gör att det går att titta på foton, videoklipp i MPEG1-format och Powerpoint-filer som sparats som jpeg-bilder direkt från ett MemoryStick-kort som sätts in i projektorns inbyggda MemoryStick-uttag.

Andra finesser omfattar ”Advanced Intelligent Auto Set-up” och autofokus som gör att projektorn i princip ställer in sig själv när den slås på. En annan mycket användbar funktion är ”Off & Go” som gör att fläkten fortsätter att kyla även efter det att strömmen har brutits. Därmed går det att koppla från projektorn direkt efter att den har använts.
Båda projektorerna har möjlighet att aktivera lösenordsskydd för utökad säkerhet samt Sonys Side Shot för en mer flexibel placering.

– Med Sonys Air Shot 2 - programvara behöver ingen erfarenhet eller teknisk kunskap för att koppla in projektorerna trådlöst, säger Fredrik Fagerstedt som är nordisk marknadschef för projektorer på Sony. Alla som provar den trådlösa möjligheten slås av hur enkelt det är.

VPL-CX76 och VPL-CX86 levereras med ett treårigt kundstödspaket (PrimeSupport) med många tjänster och fördelar. Bland annat en helpdesk via 020-nummer och tre års hämtgaranti i hela EU, Norge och Schweiz.

SLUT

Pris VPL-CX76: Ca 24 000 kronor (exkl moms)
VPL-CX86: Ca 31 000 kronor (exkl moms)

Lansering på marknaden: Oktober 2005.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Fagerstedt, Nordisk marknadschef, Sony Sverige, 08-585 450 32, 0709-62 55 11, fredrik.fagerstedt@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.