Sony Sverige.

Sony VPL-VW100: Hemmabioprojektor med HD-upplösning och extremt hög kontrast

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 14:13 CEST

Äkta HDTV-upplösning på 1920 x 1080 pixlar och ett kontrastomfång på hela 15 000:1. Det är några av de viktigare egenskaperna hos Sonys nya projektor VPL-VW100, avsedd för de verkliga hemmabioentusiasterna. Projektorn är mycket lättplacerad och har också en extremt låg ljudnivå – endast 22 dB.

VPL-VW100 har högre kontrast än någon tidigare Sony-projektor, tack vare ”Advanced Iris System”, som styr den avancerade bländarfunktionen. Den möjliggör ett kontrastförhållande upp till 15 000:1, vilket ger ljusare vitt i ljusa scener och mörkare svart i mörka scener.

Den höga upplösningen åstadkoms med Sonys egenutvecklade SXRD-teknik (Silicon X-tal Reflective Display), som både ger HD-upplösning och stort kontrastomfång. De viktigaste egenskaperna med SXRD-panelerna är:
• Full HD-upplösning (1920 horisontellt x 1080 vertikalt)
• Jämn ”film-liknande” bild: Förutom en liten pixelstorlek på 7 mikrometer är avståndet mellan pixlarna endast 0,35 mikrometer. Det är så lite att det inte ens går att se några linjer på duken
• Knivskarpa snabba filmer och sportscener tack vare den extremt snabba svarstiden på 2,5 ms

– High Definition är framtiden inom bildåtergivning. Bildkvaliteten är så hög att den kan liknas vid att titta ut genom ett väldigt rent fönster. Så långt har tekniken kommit idag, säger Fredrik Ånäs, Affärsområdesansvarig på Sony i Sverige.

VPL-VW100 har en elegant, kompakt design med ett blankt vitt hölje, som gör att den passar in i de flesta hemmiljöer. Den extremt låga fläktljudnivån – endast 22 dB – gör att åskådarna aldrig behöver störas av något buller från utrustningen.

– Projektorer är något som praktiskt taget alla hemmabioanvändare vill ha, och de blir alltmer efterfrågade tack vare teknikens utveckling. De är fortfarande den enda lösningen som kan ge en verklig ”larger-than-life”-upplevelse, med ett bildformat på upp till 300 tum (7,6 meter), säger Fredrik Ånäs.

– Vår nya projektor VPL-VW100 är främst avsedd för de verkliga filmentusiasterna. Den ger i princip samma bildkvalitet som på bio, tack vare den avancerade tekniken. Den representerar ett stort framsteg och kompletterar vår absoluta toppmodell, EISA-vinnaren QUALIA 004.

VPL-VW100 har en Pure Xenon-lampa på 400 watt som ger ett jämnt och neutralt färgspektrum, liknande solljus. Det ger en mycket god färgåtergivning med bland annat rent vitt och gnistrande rött – som på bio. Ljusstyrkan är på 800 ANSI lumen och lampans livslängd är ca 2 500 timmar. Tack vare en unik konstruktion i det optiska blocket är ljusvägarna för rött, grönt och blått exakt lika långa, vilket eliminerar risken för färgskuggning. Bilden kan också justeras med Sonys ”Real Colour Processing”, som gör det möjligt att enkelt och noggrant ställa in de enskilda färgerna (röd, gul, grön, cyan, blå och magenta).

Flexibliteten är stor när det gäller placeringen av projektorn, tack vare ARC-F (All Range Crisp Focus) i kombination med zoomobjektivet på 1,8x och en motordriven ”vertical lens shift”-funktion. Det behövs normalt heller inte några tele- eller vidvinkeltillsatser för en optimal placering. Till exempel går det att projicera en 100-tumsbild (2,5 meter diagonalt) med projektorn placerad mellan 3,1 och 5,3 meter från duken.

SLUT

Pris, VPL-VW100: Ca 110 000 kronor inkl moms, (88 000 kr exkl moms)
Lansering på marknaden: December 2005.

Snabbfakta:
 HD-klar (1920 x 1080 pixlar)
 Sony 3 x 0,61-tums SXRD-paneler
 16:9 bredbild
 Kontrast: 15 000:1, beroende på inställning av Advanced Iris
 Ljusstyrka: 800 ANSI lumen
 400 W Pure Xenon-lampa (LMP-H400)
 Linsens zoomomfång: 1,8x
 Silent operation level of 22 dB
 Bildstorlek: 1 – 7,6 m)
 Anslutningar:
- HDMI (High Definition Multimedia Interface)
- DVI-D
- Component video
- S-Video
- Composite video
- 15-pin RGB
- RS-232C
- Nätverk RJ-45
- 12 volt Trigger Out
 Mått: 496 (b) x 574 (d) x 175 (h) mm
 Vikt. Ca 19 kg
 Tillbehör: Matchande takfäste (PSS-H10)

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Ånäs, Affärsområdesansvarig, 08-585 450 78, 0708-89 07 78, fredrik.anas@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen). Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.