Sony Sverige.

Sonys nya Cyber-shot T500 med HD-video

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 09:00 CEST

Den senaste digitalkameran i Sonys kompakta Cyber-shot T-serie har utöver bland annat 10,1 megapixlars upplösning och objektiv från Carl Zeiss med 5x optisk zoom även möjligheter att spela in video i HD-format. En extrastor LCD-skärm på 3,5 tum gör nya T500 lätthanterad vare sig man tar vanliga stillbilder eller filmar. Allt är attraktivt förpackat under ett skal i antingen trendriktig svart pianolack, silver eller rött.

Förutom möjligheten att ta högkvalitativa stillbilder med 10,1 effektiva megapixel, går det också att spela in upp till tio minuter video i HD-format och med stereoljud. Filmfilerna lagras i pc-anpassat MPEG4-format. Det innebär dels HD-kvalitet på videoklippen, dels att filstorleken kan hållas nere för att lagra klippen på persondator eller enkelt ladda upp sekvenserna på webben och/eller skicka dem vidare med mail.

Växlingen mellan stillbild och film görs med endast en knapptryckning. Det går också att ta skarpa stillbilder på 1280 x 720 pixlar under pågående filmning. En ny zoomknapp gör det enkelt att justera avståndsinställningen när man filmar.

De detaljrika stillbilderna och filmklippen kan med fördel spelas upp på den extrastora, tryckkänsliga LCD-skärmen på 3,5 tum. Den gör det också till mer eller mindre en barnlek att hantera den här intressanta hybriden av stillbilds- och videokamera.

DSC-T500 är utrustad med ikonstyrd ansiktsigenkänning, vilket leder till bättre exponering och färre bortkastade bilder. Kameran klarar att hålla reda på upp till åtta olika ansikten på en exponering. Sony har också dubbelsäkrat T500 för stadiga och skarpa bilder i dåligt ljus med dels Optical SteadyShot bildstabilise­ring, dels ett förbättrat High Sensitivity-läge som medger snabbare slutar­hastighet. Dessa funktioner kompletteras dessutom med Clear RAW-brusreducering.

Naturligtvis kan man direkt titta på sina stillbilder och HD-klipp på en HD-tv för att göra dem full rättvisa. Och med det medföljande programmet Picture Motion Browser går enkelt att titta på bild- och filmfilerna på en vanlig dator, ladda upp dem på nätet eller skicka dem via mail till vänner och bekanta.

SLUT

Pris Cyber-shot DSC-T500: 4 000 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden: Oktober 2008.

För tabell Nyckelfakta samt Miljöinformation 3P vänligen se bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:

Frank Anebrand, 0703- 33 84 01, frank.anebrand@eu.sony.com

Bilder, se nedan under releasen.

Länk till Sonys europeiska bildbank: http://presscentre.sony.eu/imagelibrary/

Om Sony:

Sony tillverkar produkter inom TV- audio-, video-, kommunikations- och informations­teknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik‑, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008 uppgick till 55,44 miljarder euro (8 871 miljarder yen), baserat på en genomsnittlig växelkurs under verksamhetsåret på 160 yen på 1 euro. Koncernen har ca 180 500 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 12,73 miljarder euro (2 328 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,55 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106106.