Sony Sverige.

Sonys prisvinnande videokonferens PCS-XG80 HD tar marknaden med storm

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 16:42 CEST

Marknadens snabba accept av den första HD-videokonferensen i 1080i, PCS-XG80, befäster Sonys ledande ställning på den europeiska videokonferensmarknaden

Sony har levererat 400 enheter av videokonferenslösningen PCS-XG80 under den första månaden som den funnits ute. Det här varma välkomnandet kommer just efter det att PCS-XG80 tilldelats utmärkelsen Frost & Sullivan Product Innovation Award.

Alltfler företag i Europa ser nu de ekonomiska och miljövänliga fördelarna med att mötas med den nya tekniken som mycket liknar ett möte ansikte mot ansikte. Genom att kombinera högupplösning 1080i och bildhastighet på 60 bilder/s ger Sonys PCS-XG80 en videokvalitet som är ungefär fyra gånger bättre än standardvideo. Det naturliga stereoljudet ökar känslan av att deltagarna befinner sig i samma rum i ett verkligt möte. Sonys BrightFaceTM-teknik gör också att PCS-XG80 kan ge klara bilder också i rum med inte helt perfekta ljusförhållanden.

I omdömet från Frost & Sullivan Award heter det: "Lanseringen av PCS-XG80 visar att Sony fortsätter att vara ledande när det gäller tekniska innovationer inom visuell kommunikation. Den är inte bara årets höjdpunkt inom videokonferens utan är också en avgörande utveckling av HD-videokonferensmarknaden."

PCS-XG80 har den bästa video- och ljudkvaliteten på marknaden och ger bästa möjliga videokonferenslösning för en rad organisationer, från stora företag till småföretag, hälsovård, offentlig förvaltning och utbildningsvärlden.

Akihisa Obara, Senior Marketing Manager, Videoconferencing, Sony Europe säger så här om den breda uppslutningen kring det nya systemet: "PCS-XG80 tilltalar alla organisationer som vill ha ett kostnadseffektivt premiummärke och Sonys beprövade HD-teknik. Den här prisvärda och flexibla produkten skapar en oslagbar arbetsmiljö där människor kan mötas ansikte mot ansikte utan de miljömässiga och mänskliga kostnader som uppstår i de ofta onödiga resorna inom dagens globala affärsvärld."

Om Sonys PCS-XG80

PCS-XG80- HD-kameran har BrightFaceTM-teknik, fjärrstyrning och Video Annotation, det senare är en skrivtavla där bägge sidorna i konferensen kan skriva upp nyckelpunkter i en presentation. Tack vare bakåtkompatibiliteten kan man välja att koppla upp sig med HD-videokvalitet via det växande antalet prisvärda bredband eller via äldre standardsystem[i] som IP och/eller ISDN.

PCS-XG80 är en utökning av Sonys nuvarande utbud av HD PCS-gruppsystem och har också funktioner och finesser som i PCS-HG90. PowerPoint, illustrationer och DVD - allt kan visas i HD i 30 bilder/s. Med dual-stream-funktionen kan man sända två samtidiga HD-informationer parallellt. Både direktsänd kamerabild och till exempel PowerPoint-bilder kan visas i HD på två olika bildskärmar eller projektorer hos den andra parten.

Systemet kan kopplas upp mot sex olika platser samtidigt och stödjer 20 olika språk vilket underlättar vid användningen av menyerna. Stereoljudet förhöjer mötesupplevelsen med ett klart och tydligt ljud.

[1] PCS-XG80 kan anslutas till standardsystem, SD, om dessa motsvarar branschstandarden.

SLUT

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:

Björn Adméus, Produktchef, 08-585 450 00, 0708-93 82 22 bjorn.admeus@sony.se

Bilder finns att hämta på Newsdesk, via länk på www.sony.se/press

Om Sony

Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007 uppgick till 55,83 miljarder euro (8 296 miljarder yen) , baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 148,6 yen på 1 euro. Koncernen har ca 163 000 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 13,71 miljarder euro (2 038 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,12 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

- Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106106.