Kärnhuset

Sopgubbar hjältar i SRVs nya kampanj

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2014 09:55 CET

Vi ger alla upphov till sopor, varje dag, året runt. Varje person i Sverige orsakar 500 kg avfall varje år. För att sätta avfallsfrågan i ljuset tar nu SRV återvinning ut sopgubbarna från bilarna och låter dem agera fotomodeller. Bakom kampanjen står reklambyrån Kärnhuset.

I dagarna rullar nu sopbilar med budskapet ”Peace, love och avfallshantering” ut på Södertörns gator. Kampanjbilderna porträtterar sopgubben på ett sätt vi inte är vana att se honom på. Åtta medarbetare som till vardags jobbar med sophämtning och återvinning syns med småfåglar och blommor tillsammans med budskapet om kärlek och fred.

– Vi vill utmana bilden av sopgubben som en hårdbarkad, sur macho-man. Det är dessutom en viktig yrkesgrupp som inte lyfts fram alls ofta, trots att de är vardagens ”miljöhjältar”, säger David Elander, AD på Kärnhuset.

Bara i Södertörnskommunerna Botkyrka, Huddinge, Haninge, Nynäshamn och Salem där SRV återvinning ansvarar för att samlar in hushållsavfallet och också sköter återvinningscentralerna, slänger hushållen tillsammans 412 000 kg avfall om dagen.

– Avfallshantering är en viktig samhällsfunktion, med avgörande betydelse för såväl den enskildes trivsel och närmiljö som för miljön i stort. Därför vill vi lyfta frågan på ett personligt och annorlunda sätt, så att vi får fler engagerade, säger Maria Bäckbom, kommunikationschef på avfalls-och återvinningsföretaget SRV återvinning.

Kampanjen pågår från januari fram till i vår.

– Bilarna åker runt hela veckorna och ses av tiotusentals Södertörnsbor varje dag, så det är ju en utomordentlig exponeringsyta, säger Maria Bäckbom.

Reklambyrå: Kärnhuset
Foto: Morgan Norman

För högupplösta bilder, se MyNewsdesk.
Läs mer om SRVs miljöhjältar på srvatervinning.se

För mer information, kontakta:
David Elander, AD Kärnhuset, tel: 070-739 03 82, e-post: david@karnhuset.net

Maria Bäckbom, kommunikationschef SRV återvinning, maria.backbom@srvatervinning.se, 070-410 63 72

Om Kärnhuset:
Reklambyrån Kärnhuset är en fullservicebyrå som startade 2004. Kärnhuset har idag 24 medarbetare och byrån ägs av Marcus Tägtström, Jonas Järnfeldt och Johan Henriksson. Kärnhuset arbetar med uppdragsgivare som Arla, Selecta, MTV och Pernod Ricard. För mer information, besök www.karnhuset.net.

Om SRV återvinning:
SRV återvinning är ett aktiebolag ägt av fem kommuner på Södertörn: Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn. Kommunerna har gett SRV i uppdrag att sköta insamling och hantering av hushållssopor. Verksamheten omfattar insamling och förädling av återvinningsmaterial, bränsle och avfall, samt deponering. SRV har idag 200 anställda och tar emot 350 000 ton avfall varje år och omsätter 365 Mkr. SRV hämtar sopor från 124 000 hushåll i ägarkom­munerna. Företaget har också 4000 företags- och verksamhetskunder – allt från små och stora företag till bostadsrättsförening­ar, daghem och organisationer. SRV återvinning har en stor återvinningsanläggning vid Gladö Kvarn i Huddinge. Anläggningen är den till ytan största i Sverige. SRV driver också nio återvinningscentraler, för i första hand hushållen, inom de fem ägarkommunerna. För mer information, se srvatervinning.se

Om Kärnhuset:Reklambyrån Kärnhuset är en fullservicebyrå som startade 2004. Kärnhuset har idag 24 medarbetare och byrån ägs av Marcus Tägtström, Jonas Järnfeldt och Johan Henriksson. Kärnhuset arbetar med uppdragsgivare som Arla, Selecta, MTV och Pernod Ricard. För mer information, besök www.karnhuset.net.

Om SRV återvinning:
SRV återvinning är ett aktiebolag ägt av fem kommuner på Södertörn: Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn. Kommunerna har gett SRV i uppdrag att sköta insamling och hantering av hushållssopor. Verksamheten omfattar insamling och förädling av återvinningsmaterial, bränsle och avfall, samt deponering. SRV har idag 200 anställda och tar emot 350 000 ton avfall varje år och omsätter 365 Mkr. SRV hämtar sopor från 124 000 hushåll i ägarkom­munerna. Företaget har också 4000 företags- och verksamhetskunder – allt från små och stora företag till bostadsrättsförening­ar, daghem och organisationer. SRV återvinning har en stor återvinningsanläggning vid Gladö Kvarn i Huddinge. Anläggningen är den till ytan största i Sverige. SRV driver också nio återvinningscentraler, för i första hand hushållen, inom de fem ägarkommunerna. För mer information, se srvatervinning.se