SOS Alarm Sverige AB

SOS Alarm kameraövervakar fyra skolor i Sundsvall

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2004 10:36 CEST

För att minska klottret och skadegörelsen vid sina skolor har Sundsvalls kommun tecknat avtal med SOS Alarm om visuell händelsebevakning vid fyra skolor. Avtalet, som gäller tillsvidare, är värt 96 000 kr om året. Under 2002 kostade skadegörelse i form av vandalisering, klotter och glaskross vid de aktuella skolorna över 2 milj kr. Vid ett enstaka tillfälle har glasrutor för över 100 000 kr krossats.

Tjänsten Visuell händelsebevakning innebär fjärrövervakning med kamera som aktiveras om någon under kvällar och nätter närmar sig någon av skolorna. Bilder överförs till SOS-centralen i Stockholm, där de granskas och varifrån väktare vid behov larmas ut. I kombination med skyltning samt information om att byggnaderna är övervakade har tjänsten visat sig vara mycket effektiv för att förebygga skadegörelse.

Information: Marknadschef Anders Myrbäck, SOS Alarm, 070-332 30 07, eller säljare Sören Berggren, SOS Alarm, 070-361 12 83.