Brandskyddsföreningen

Sotbränder bakom totalförstörda villor

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 15:32 CET

– Ser du en eldkvast ur skorstenen och hör ett dovt muller? Stäng alla luckor på eldstaden och ring 112, säger Björn Björkman, Svenska Brandskyddsföreningens expert på eldstäder och skorstenar. Han vill varna husägare för sotbränder efter att mer än tio villor över hela Sverige drabbats på bara ett dygn.

– I kylan ökar risken för sotbränder. Nu rapporteras skostensbränder från hela landet; bland annat från Överkalix, Floda, Umeå, Ankarsrum och Gnesta. Och i Myresjö förlorade en familj sitt hus igår, säger Björn Björkman.
Sotbränder leder normalt inte till att huset börjar brinna. Det vanligaste är att det kommer en eldkvast ut skorstenen och att det hörs ett dovt muller. Orsaken är att tjära och sot som samlats på insidan av skorstenen börjar brinna. Det är vanligt efter varma höstar och vintrar när man inte eldar så effektivt.

Elda inte för hårt
Är det kallt ute finns risken att vi eldar hårdare än vad skorsten och eldstad klarar. Då kan också strålningsvärmen antända väggarna eller taket ovanför eldstaden. En eldstad som vid normal eldning ska avge en rökgastemperatur på 350 grader kan vid för hård eldning göra så att det blir över 600 grader i skorstenen. Då kan det börja brinna.
Lägg askan i en plåthink
En annan risk vid eldning är glödrester som kan finnas kvar i aska i flera dygn.
– Lägg askan i en plåthink med tätt lock, säger Björn Björkman. Sedan ska den stå i några dagar innan den töms i till exempel komposten. Och under tiden ska den stå på ett obrännbart material.

Gör så här vid sotbrand:
• Stäng alla luckor till eldstaden.
• Ring 112 och larma räddningstjänsten.
• Kontrollera att det inte kommer rök där skorstenen går igenom tak, golv och vind.
• Var beredd att släcka om det börjar brinna i huset. Ha en 6 kg pulverbrandsläckare till hands.
• Låt sotaren besiktiga eldstaden och skorstenen innan du börjar elda igen.
Elda på rätt sätt:
• Använd torr ved i lämplig storlek.
• Starta snabbt. Använd finkluven ved för att få en bra glödbädd.
• Elden ska brinna, inte pyra.
• Rätt mängd förbränningsluft gör att elden brinner med klara och livliga lågor. Använd spjället.
• Kontrollera röken. Den ska vara genomskinlig, inte svart.
• Kontrollera temperaturen. Rökgaserna ska vara max 350 grader om inte skorstenen är
godkänd för annan temperatur.
• Lägg sot och aska i en plåthink med lock. Låt den stå på obrännbart underlag några dagar innan den töms.

Se också Goda råd om vedeldning och Goda råd om att köpa skorsten och eldstad som bifogas detta pressmeddelande. Besök också www.svbf.se och www.brandsakert.se.

För mer information kontakta:
Björn Björkman, expert Eldstäder och skorstenar 08-588 475 17, 070-654 75 17
Malin Bengtsson, Informationsansvarig 08-588 475 19, 070-374 75 19

Svenska Brandskyddsföreningen är en medlemsorganisation som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Genom information och utbildning hjälper vi människor, företag och organisationer att ta eget ansvar för sitt brandskydd.
Pressjour alla dagar 08-588 474 77.
www.svbf.se och www.brandsakert.se finns mer att läsa om brandskydd och brandsäkerhet.