Nordfas Invest AB

SoulBuddy – avslappning och hjälp att möta svårigheter i vardagen finns nu som app för barn och ungdomar

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 09:22 CET

Nu kommer SoulBuddy, en app för barn och ungdomar med övningar som kan göra det lättare att slappna av och må bra. Övningarna är skapade med inspiration hämtad från Mindfulness och Nonviolent Communication (NVC).

SoulBuddy vänder sig till barn och ungdomar från åtta år och uppåt – men även vuxna kan ha nytta av den. Appen innehåller 13 olika guidade övningar och avslappande ljud som vågors brus och mjuk musik. Övningar har utformats med inspiration från Nonviolent Communication (NVC),en kommunikationsmodell som underlättar dialog och mänskliga relationer, och mindfulness, som är ett sätt att minska stress och öka sin medvetna närvaro.

Appen har tagits fram av Sophie Lööf, delägare och vice ordförande i familjeföretaget Nordfas Invest AB, och Ola Tornberg, coach och konsult inom kommunikation och konflikthantering. Som stöd i arbetet har de också haft Martin Nilsson, läkare och psykoterapeut.

- SoulBuddy innehåller värdefulla och vetenskapligt beprövade verktyg som jag använder både privat och i mitt arbete med ungdomar som psykiater och läkare. Då dessa övningar är framtagna speciellt för barn och ungdomar känner jag mig extra glad att få medverka i detta projekt som kan ge stöd och avslappning på ett nytt och enkelt sätt, säger Martin Nilsson.

Övningarna är anpassade för olika situationer. Till exempel inför provet, inför svårt samtal, inför idrottsprestation, vid oro, skolstart, vid mobbing om föräldrar ska skiljas, när man ska sova eller helt enkelt för att fira något man är nöjd med. Varje övning tar mellan fem och tio minuter och avslutas med musik eller vågskvalp så att man kan slappna av en stund till innan det är dags att vakna igen.

Sophie Lööf använder själv avslappningsövningar sedan flera år tillbaka. Hon blev sjukskriven på grund av utbrändhet och övningarna var ett sätt att varva ned och må bättre. Ola Tornberg har med hjälp av empatisk kommunikation hjälpt både sig själv, andra människor och även organisationer att förstå motivationen bakom sina handlingar. Även att lära känna sig själv på ett djupare plan. Det har i sin tur bidragit till inspiration, tydlighet och mening både i privatlivet och på arbetsplatser.

- Många barn och ungdomar har en stressad tillvaro idag. Vi hoppas att SoulBuddy ska ge unga möjligheter att lära sig hitta sätt att hantera både glädje och svårigheter som livet består av. Genom att tidigt hitta rutiner för avslappning och lära sig hantera sina känslor och behov så ökar chansen att skapa meningsfulla relationer och inspiration i livet, säger Ola Tornberg och Sophie Lööf.

Appen SoulBuddy finns för både iphone och android och kostar 15 kr. Mer information finns på www.soulbuddyapp.se . Där kan man också lyssna på och ladda ned en av övningarna utan kostnad.

Appen SoulBuddy är ett resultat av Sophie Lööfs entreprenörsanda, något hon har fått uppmärksamhet för från flera håll. Hon var en av de nominerade till Entrepreneur Of The Year 2012 Region Svealand och även nominerad till Årets mest företagsamma människa i Skaraborg i Svenskt näringslivs tävling 2012.

Sophie Lööf, tel: 0551-20100,  Ola Tornberg, tel: 0709-630 478,
e-post: info@soulbuddy.se