Rikskonserter

South Maxico turnéktuella

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 10:01 CEST

Annorlunda och tätt

Sättningen med två gitarrer hör till rockens vanligaste men är en raritet inom jazzen. Ett lysande undantag är South Maxico med Max Schultz i spetsen. 4 oktober inleder kvartetten sin höstturné för Rikskonserter.

Det är med andra ord näst intill jungfrulig mark kvartetten beträder, ett steg de tar med "hyfsat lättillgänglig" musik.

- Vi varvar catchy melodier, tydliga grooves med finstämda ballader. Det är allt från jazz, latin, rock och pop till bluesinspirerade låtar, och vi skriver allt själva, säger Max Schultz.

Det är ett varierat material som de två gitarristerna - Max Schultz och Fredrik Söderlind, i sällskap av basisten Fredrik Jonsson och trumslagaren Robert Mehmet Ikiz - dessutom ger än mer bredd då de bottnar i helt olika traditioner: medan Max Schultz står för det mer bluesiga tänjandet är Erik Söderlind mer rakt jazzig.

- Men våra olika spelsätt smälter samman fint, vi fraserar fint ihop, och vi vet hur vi ska kompa varandra.

På ett plan ser Max Schultz kvartetten som - en trio.

- Bitvis både spelar och låter vi som en gitarrtrio, fast fylligare. Vi brukar ju dubblera temana, bägge gitarrerna spelar samma sak, och det ger ett annorlunda, tätare sound.

Då och då byter de två gitarristerna ut de elektriska instrumenten mot nylonsträngade akustiska samtidigt som Robert Mehmet Ikiz tar fram sina turkiska handtrummor - allt för att ge en del av balladerna ett helt annat skimmer.

Det är ännu ett exempel på att South Maxico är mer intresserade av sound än trixiga arrangemang. Och på scen håller de låtarna ganska korta, flyter inte ut i oändliga improvisationer.

- Då förblir musiken "hyfsat lättillgänglig".

Pressbild: http://www.rikskonserter.se/Pages/Picture.aspx?id=2747

Turné