Skyscanner

Sovkapsel och biograf – det här vill svenskarna ha på flygplatsen

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2013 15:40 CEST

Vad tycker du ska finnas på drömflygplatsen? När 1000 svenskar får önska fritt efterfrågar de främst en biograf och tillgång till en sovkapsel på flygplatsen. Med på topplistan finns också gym, bibliotek och en konstgjord strand. Det visar en undersökning från flygjämförelsesajten  Skyscanner.

Att vistas på en flygplats kan, som många vet, innebära en hel del väntetid. Därför har Skyscanner, som jämför alla ledande flyg- och resebolag, genomfört en stor undersökning för att ta reda på vad resenärer helst vill ha tillgång till på en flygplats.

Undersökningen avslöjar att en så kallad sleep pod är svenskarnas högsta önskan på flygplatsen. Det är en sovkapsel som går att stänga igen så att användaren kan vila ostört – en möjlighet som 41 procent av svenskarna efterfrågar. Andra platsen på topplistan kniper biografen som 36 procent gärna vill besöka då de väntar på avgång. Bibliotek kvalar in på en tredjeplats med 24 procent. Högt eftertraktat är också pool, skönhetsområde och cyklar som alla finns med på topp tio-listan.

– Att vistas på en flygplats är en del av reseupplevelsen och därför vill resenärerna få ut det mesta av sin tid där. Det är i sin tur något som allt fler flygplatser har snappat upp. Vi ser en tydlig trend där flygplatser utökar sitt kunderbjudande, exempelvis finns det i SkyCity på Arlanda möjlighet att besöka ett gym, säger Annica Jansson, Nordenchef på flygjämförelsesajten Skyscanner.

I dagsläget uppfyller ingen svensk flygplats svenskarnas högsta önskan om sovkapslar eller bio. Men enligt Swedavia, som driver de största flygplatserna i Sverige, behöver det inte dröja allt för länge innan sådant blir verklighet.

– Vi på Swedavia märker tydligt att allt fler resenärer kräver flygplatser som erbjuder mer än vad som idag hör till standarden. Vårt mål är att skapa så pass attraktiva flygplatser att resenärer i framtiden ska välja att komma 30 minuter tidigare bara för upplevelsens skull. Bio och bibliotek är absolut ingen omöjlighet, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Svenskarnas topplista

9.  Konstgjord strand, 12 %
10.  Cyklar, 11 %

Om undersökningen

Undersökningen är beställd och genomförd av Skyscanner och har 10 000 respondenter, varav 1000 svenska. Undersökningen genomfördes i juni 2013.

Om Skyscanner
Skyscanner
är Europas ledande sajt för billiga flygresor och hjälper konsumenter att snabbt jämföra mängder av flygresor hos över 1000 flygbolag, både lågprisbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS. Sajten finns i 40 länder och på 30 olika språk. Totalt besöker över 50 miljoner användare Skyscanners hemsida varje månad. Skyscanners mobilapp är gratis och finns tillgänglig för iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry samt Windows och har laddats ner över 20 miljoner gånger. Skyscanner grundades 2003 och har idag över 200 anställda. Följ oss på Twitter och Facebook.