Aspelin Motek

Spårmaskiner som möjliggör dammfri spårning för rör och elkablar

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 04:50 CEST

En ny produktgrupp i Aspelin-Motek AB´s (Motek) breda program från Protool är spårmaskiner som används vid spårning för rör och elkablar i mineraliska material som t ex betong och tegel. Två maskiner lanseras samtidigt. Protool WCP 32 som har en spårkapacitet på 0-32 mm och Protool WCP 50 som har en kapacitet på 10-50 mm. Gemensamt för maskinerna är att byte av kapskivor kan ske utan verktyg tack vare Protools FastFix-system, den verktygsfria justeringen av både spårdjup och bredd samt att de har sex stora hjul som underlättar arbetet.

En gemensam nämnare är också att båda spårmaskinerna har ett slutet system med borstar som förhindrar dammspridning.  Genom att ansluta maskinerna till en av Protools dammsugare blir arbetet i princip helt dammfritt. Förutom de fördelar detta innebär arbetsmiljömässigt minskar behovet av efterföljande rengöring på arbetsplatsen. På många byggarbetsplatser kan det krävas mycket spårning inför installation av elkablar och rör för t ex värme, vatten och sprinklersystem. Arbetet är ofta krävande med betydande nedsmutsning, men med Protools nya spårmaskiner finns alltså möjlighet att både förenkla arbetsmomentet och förbättra arbetsmiljön.

Arbetet underlättas av de nämnda hjulen som minskar friktionen mellan spårmaskinen och underlaget. Friktionen är en vanlig anledning till att arbetet med spårning är tröttsamt, inte minst vid spårning på väggar. Att Protools WCP 32 och WCP 50 har ett handtag som ställas in i olika vinklar bidrar ytterligare till att förbättra arbetsergonomin. Något som också underlättar och snabbar upp arbetet är att de nya maskinerna konstruerats så att spårningen kan ske med ett minimalt avstånd till kanter. Med t ex WCP 32 blir kantavståndet endast ca25 mm(33 mmi front) vilket reducerar kompletterande efterarbete med mejsel.

Inga verktyg behövs för byte av kapskivor eller justering av spår och djup

Ett kännetecken för många av Protools maskiner är enkelt och verktygsfritt byte av tillbehör genom företagets patenterade FastFix-lås, och de nya spårmaskinerna är inget undantag. Det behövs alltså inget verktyg när det är dags att byta kapskiva, och även justering av spårdjup och spårbredd sker utan verktyg. Den mindre maskinen WCP 32 har kapaciteten 0-32 mmnär det gäller spårdjupet och för spårbredden är kapaciteten 2,6 –35 mm. För WCP 50 är kapaciteten 10-50 mmrespektive 2,6 –46,3 mm.  Den större kapaciteten hos WCP 50, som även har ett integrerat vattenpass för exakt horisontell spårning, gör att denna maskin lämpar sig för spårning inför t ex VVS-installationer medan WCP 32 är idealisk för spårning vid elinstallationer.

Några andra fakta för de nya spårmaskinerna. WCP 32; energiförbrukning 1 600 W, diameter kapskiva125 mm, vikt4,9 kg. WCP 50; energiförbrukning 2 200 W, diameter kapskiva150 mm, vikt6,5 kg.  Maskinerna levereras i systainer innehållande bl a kapskivor och spårmejsel.

För mer information kontakta:

www.motek.se finns under ”Media/Press” högupplösta bilder för nedladdning och på hemsidan finns även en direktlänk till Motek Sveriges kanal på Youtube med demonstrationsfilmer av olika verktyg.

Fakta om Aspelin-Motek AB och Motek-koncernen

Aspelin-Motek AB (Motek) har sedan 1979 som direktleverantör marknadsfört verktyg och infästnings-produkter till främst bygg- och anläggningsbranschen samt pall- och emballageindustrin i Sverige. Sedan 1986 ägs företaget av koncernen Motek AS i Norge som även har dotterbolag i Danmark och Finland. Koncernen har en årsomsättning på cirka 600 MSEK och drygt 220 medarbetare.

Motek i Sverige marknadsför produkter från Bostitch (spikmaskiner och kompressorer), Protool (elverktyg för byggbranschen), Stanley Fatmax Xtreme (handverktyg), Gjerdesågen (bl a bygg- och montagesågar) samt Moteks egna sortiment med infästningsprodukter. Huvudkontor, centrallager, försäljnings- samt serviceavdelning ligger i Eskilstuna. Motek är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 samt miljöcertfierat enligt ISO 14001:2 001.