Axtech AB

Spårsändare hjälpte Polisen få fast stöldliga

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 14:33 CET

En lyxbåt med ett värde på 2 miljoner kronor, av märket Baja 35 outlaw, som stals i Skåne i somras kom snabbt till rätta. Polisen fick larm ifrån ägaren mitt i natten, efter larm ifrån den monterade spårsändaren, och kunde stoppa tjuvarna redan en timma efter stölden. Två män greps och häktades för grov stöld.

Tjuvarna hade använt utrustning för att störa ut GPS-trackern, men misslyckats. Båten stals liggande på sin trailer, och Polisen kunde ta dem på bar gärning med trailer och båt på släp, med hjälp av exakta GPS-positioner ifrån trackern.

Förundersökningen pekar nu på att en liga ligger bakom stölden och Åklagarkammaren i Kristianstadförbereder åtal.Det här är inget brott som två personer gör själva utan det finns en organisation bakom. Organisationen består av fyra eller fem personer och de är misstänkta för grov stöld, säger Christofer Ramkvist, som är åklagare.

Ägaren är mycket tacksam över att ha skyddat båten med spårutrustningen som larmade då den förflyttades. Han har i samråd med försäkringsbolag och Polis vidtagit ytterligare åtgärder för att kunna upptäcka stöldförsök innan brott ens påbörjas – om nu olyckan skulle vara framme igen.

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS/GSM/GPRS-baserade larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech bedriver egen utveckling, producerar och säljer trackingsystem och fleet management under egna varumärket redKnows.