Axtech AB

Spårsändare ledde fram till tjuvgömma. Elva gripna.

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2012 13:06 CET

Vid ett inbrott i november månad 2012 hos företaget Lättviktsmotor i Norrtälje stals en Honda 4-hjuling samt ett flertal andra maskiner såsom snöslungor, högtryckstvättar, gräsklippare, röjsågar mm. Stölden var väl planerad och genomfördes snabbt.

Det tjuvarna inte visste var att det fanns spårsändare med GPS ifrån redknows placerade på det stulna godset vilket ledde till att polisen kunde samordna en insats mot platsen där stöldgodset förvarades. Tjuvgodset hade gömts undan i containers för vidare transport med lastbil. Det visade sig vara en välorganiserad liga som hade sitt boende alldeles intill vilket ledde till att polisen även kunde gripa 11 personer i samband med tillslaget.

Utöver det stulna godset från Lättviktsmotor återfanns dessutom ytterligare gods. Bland annat 12 stycken lastbilsdäck med fälgar till ett värde av ca 100 000 kr, tre st kompressorer till ett värde av ca 210 000 kr samt en mängd annat stöldgods. Det stulna godset som återfanns kommer ifrån olika delar av Sverige. Det totala värdet uppgick till över miljonen.

På Lättviktsmotor är de nöjda: ”Beslutet att placera GPS-larm i maskiner som vi lagerhåller har betalat sig. Blir vi av med maskiner drabbas verksamheten ekonomiskt och dessutom drabbas våra kunder som kan bli utan leverans. Vi uppmuntrar alla våra kunder att montera spårsändare i sina maskiner det är en billig stöldförsäkring, säger Lättviktsmotor.

Polisen i Norrtälje påpekar att utan ett spårande GPS-larm hade vi inte återfått det stulna godset och inte heller fått reda på var tjuvgömman fanns.

Försäkringsbolaget If försäkrar stora delar av det stulna godset. ”Fallet visar att spårsändare är en mycket effektiv metod mot brottslighet och hjälper folk att få tillbaka sin egendom”, säger Annika Schyler, skadechef på If företagsförsäkringar.

Redknows säger att detta är dem veterligen det största gripandet av så här många personer samtidigt i Sverige, med hjälp av ett spårande larm. Det är också väldigt mycket pengar det handlar om och extra roligt eftersom de drabbade också ser att deras investering av spårsändare betalar sig.

För mer information kontakta:

Peter Wedin
Axtech AB
peter.wedin@axtech.se
www.redknows.se

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS/GSM/GPRS-baserade larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech bedriver egen utveckling, producerar och säljer trackingsystem och fleet management under egna varumärket redKnows.