Spaceport Sweden AB

Spaceport Swedens VD som enda icke-amerikanska talare på största rymdbranschkonferensen

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 13:41 CET

Det svenska rymdturismbolaget Spaceport Swedens VD Karin Nilsdotter talar senare idag i Washington på en rymdindustrikonferens arrangerad av USAs federala luftfartsmyndighet och framför sitt budskap inför amerikanska toppolitiker, försvar och transport myndigheter och viktiga aktörer inom den privata och offentliga rymdindustrin.

Karin Nilsdotter, som är en av världens ledande experter inom rymdturismindustrin, är inbjuden för att som representant för den privata rymdsektorn i Europa och enda icke-amerikanska talare berätta om arbetet med att skapa en helt ny sorts besöksnäring i Kiruna och om vilka utmaningar som Spaceport Sweden och andra privata aktörer står inför.

– Vi applåderar de framsteg man nått i USA mot att möjliggöra export av rymdfarkoster kommersiella bemannade suborbitala rymdfärder, men mitt viktigtaste budskap är att vi inte är i mål ännu utan måste fortsätta det arbetet, säger Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Sweden.

Talartillfället i eftermiddag är en viktig del i Spaceport Swedens fortskridande arbete att etablera Sverige och Kiruna som Europas rymdhamn och erbjuda ett brett utbud av lärande rymdäventyr. En viktig del i Karins arbete är att få politiska beslutsfattare i Sverige, Europa och USA att implementera ett affärsvänligt regel- och ramverk för kommersiella rymdfärder, vilket behövs för att kunna ta till vara på lukrativa exportmöjligheter, driva den tekniska utvecklingen inom luftfart, generera jobb och forskningstillfällen, attrahera talang och besökare samt skapa gedigna besöksnäringsintäkter.

– Ett större politiskt stöd i Washington är en förutsättning för att få till stånd nödvändiga lättnader av amerikansk exportlagstiftning, som idag begränsar export av bland annat suborbitala bemannade rymdfarkoster. Och med större stöd från amerikanarna så blir det också lättare att övertyga svenska och europeiska beslutsfattare att riktlinjer för operatörer behövs tas fram för att vi inom några år ska kunna komma igång med kommersiella rymdfärder, förklarar Nilsdotter.

Commercial Space Transportation Conference är en årlig konferens för amerikansk kommersiell rymdtransport som nu anordnas för 16:e gången av Federal Aviation Administration. Det är det viktigtaste forumet för dialog och information om den kommersiella rymdindustrin, som till största del drivs av privata amerikanska rymdbolag. Bland konferensdeltagarna finns representanter från Vita Huset, amerikanska kongressen, Department of Transportation, Department of Defense och NASA, samt industriledare, entreprenörer, astronauter, akademiker och rymdentusiaster.

Om Spacepost Sweden
Spaceport Sweden ska med bas i Kiruna etablera Europas första och självklara rymdupplevelsecentra och rymdhamn som erbjuder äventyr och rymdresor för privatpersoner och forskare samt tjänster för akademi och företag. Vår mission är att utveckla en komplett rymddestination där vi kan göra rymden tillgänglig för alla genom lärande rymdäventyr på jorden, i luften och i rymden.
www.spaceportsweden.com

Mediakontakt: