Nordic Hotels

Spännande kulturkrock för Zuludansare i ABSOLUT ICEBAR STOCKHOLM

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 14:29 CEST

Under Zuludansarnas turné i de svenska storstäderna var ABSOLUT ICEBAR STOCKHOLM, på Nordic Sea Hotel, en av attraktionerna som stod på agendan.

Att Zuluinvånarna aldrig har fått uppleva is och kyla gjorde händelsen till något unikt. Zuludansarna fick här uppleva det svenska vinterlandskapet i kontrast till deras egen kultur.

”Det var häftigt att få känna isen och kylan. Jag var inställd på att det skulle vara mycket kallare att vara i -5 grader”, berättade Simphiwe Mbongiseni, Zulu-dansare.

Det var förra våren som Tomas och Zaiga Magnusson, experter på ledarskapsutveckling, fick i uppdrag av Dan Olofsson att starta projektet Star School. Entreprenören Dan Olofsson investerade tillsammans med H&M:s storägare Stefan Persson och finansmannen Maths O Sundqvist 20 miljoner i projektet Star School. Nordic Hotels i Stockholm AB har även gått in och sponsrat Star School projektet. Det man vill åstadkomma är att bromsa spridningen av HIV/aids i Sydafrika genom att bygga upp självkänslan och ändra attityder och värderingar om sexualitet hos sydafrikanska skolelever i åldrarna 12-18 år. Projektet startade i provinsen KwaZulu/Natal där 30-40 procent av befolkningen på 10 miljoner invånare är drabbade av HIV/aids.

ABSOLUT ICEBAR STOCKHOLM är världens första permanenta bar av is som är öppen året om. Interiören består av isväggar, iskonstverk, isbardisk, isbord, isglas och issoffa som ICEHOTEL’s iskonstnärer Mikael Nilsson och Peter Sörwing står bakom. Temperaturen inne i ABSOLUT ICEBAR håller 5 minusgrader. Två gånger per år byts all is ut och baren byggs om med den klara isen från Torne Älv, som är den renaste i världen.

Sedan öppnandet våren 2002 har ABSOLUT ICEBAR STOCKHOLM blivit en av Stockholms främsta turistattraktioner och varje vecka anländer nya journalister från hela världen för att göra reportage om den unika upplevelsen. ABSOLUT ICEBAR kan man numera även besöka i Milano, London och i Tokyo. Det unika konceptet med att ge besökaren en upplevelse för alla sinnen från lappländska Jukkasjärvi, har sedan start varit ett lyckat koncept.

För ytterligare frågor eller bilder kontakta:

Mari-Linn Stenlund, PR Chef, 08-505 632 53, 070 826 29 51

marilinn.stenlund@nordichotels.se